HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Skogøy

Kallesignal: LNXK - IMO 8501127 - Hjemmehavn: Narvik
Siste rederi i Norge: Ofotens og Vesterålens DS, Narvik
Status: På land i Ragnong, Thailand (2011)
Loa: 28 m
Br: 9,3 m
Dr: 2,2 m | De: 3,35 m
BRT: 235 | NT: 75
Passasjerer: 132 | Lasterom: 25 m3
Fart: 30 knop
Verft: Westamarin, Mandal (80)
DNV +1A1, R15, Light Craft, E0
Motor: 2 x MTU 12V 396 TB83
BHP pr motor: 1560 | KW: 1150 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Alumunium 
Picture
Foto: Westamarin AS, presentasjonstur utenfor Mandal (juni 1985)
Picture
Foto: Trond Carlsen, ved kai i Bodø (1998?)
3. juni 1985:
Levert fra Westamarin AS, Mandal (88) til Ofoten Dampskipselskap, Narvik. Loa: 28 m, br: 9.3 m og passasjerantall 132 og servicefart på 30 kn. Satt i rute Narvik - Svolvær.
Januar 1988:
Ofoten Dampskipselskap, Narvik fusjoneres med Vestraalens Dampskipselskap, Stokkmarknes og blir et nytt selskap, Ofoten og Vesteraalens Dampskipselskap, Narvik (OVDS).
1988:
Utleid til Salten Dampskipselskap, Bodø.
Juni 1989:
Solgt til Salten Dampskipsselskap, Bodø. Omdøpt: "Børtind". Satt i rute med utgangspunkt i fra Bodø. Noe ombygd, blant annet skorstein fjernet.
19. september 1991:
Drift og eierskap overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik.
16. november 1998:
Solgt til Thailand av en rik "hurtigbåt-entusiast". Seilte sørover til Antwerpen, Nederland for å bli laste opp i lasteskip. Ble senere satt i rute fra Phuket og ut til øyene. Etter noen år blir båten satt på land sammen med tre andre Nordnorske slitere.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker