HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Sleipner

Kallesignal CXTD - IMO 7396381 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Flaggruten ANS, Stavanger
Status: i Uruguay (2022)
Loa: 29,1 m
Br: 9,02 m
Dr: m | De: 
BRT: | NT: 
Passasjerer: 180
Fart: 32 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (37)
​Skipskontrollen
Motor: 2 x SACM
BHP pr motor: 1800 | KW: 1343
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Westermoen Hydrofoil, presentasjonstur Mandal (juni 1974)
Picture
Foto: Tim Pixsson, i rute mellom Ibiza og Formentera (juni 1993)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ankomst Ibiza (juni 1993)
27. juni 1974:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (37) til Flaggruten ANS. Loa: 29.1 m, br 9.02 og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i Flaggruten Bergen - Stavanger.
4. januar 1976:
Grunnstøtte på Haaskru Fyr(på tur fra Mosterhamn til Haugesund) med 176 passasjerer ombord, 19 av disse ble skadet i sammenstøtet og tre av mannskapet.
Juli 1987:
I opplag for salg. 
November 1987:
Omdøpt:
 
"Tranen".
1989:
Solgt til Fletamentos de Baleres SA, Algeciras (Spania) satt i trafikk mellom Ibiza og Formentera. Omdøpt: "Rapido De Formentera"
Juli 1998:

Solgt til Balearia Eurolines, Denia (Spania)
17. februar 2007:
Solgt til Argentina.
Februar 2008:
Solgt til Lumary S.A Montevideo (Uruguay). Omdøpt: "Buenos Aires Express". Satt i rute Buenos Aires (Argentina) - Colonia del Sacramento (Uruguay). 
November 2022:
Lagt i opplag som reserve.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker