HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Sognekongen

Kallesignal: JXUZ - IMO 8704937 - Hjemmehavn: ​Florø
Siste rederi i Norge: Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø
Status: I  rute Buenos Aires (Argentina) - Colonia del Sacramento (Uruguay)
Loa: 38,82 m
Br: 9,44 m
Dr: 1,46 m
BRT: 409 | NT: 128
Passasjerer: 201
Fart: 38 knop
Verft: Fjellstrand (1580)
DNV +1A1, Light Craft Catamaran E0, R5
Motor: 2 x MTU 16V396TB84 
BHP pr motor: 2775 | KW: 2042 
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa) 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Bergen (1999)
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (usikkert når)
17. desember 1987:
Levert fra Fjellstrand (1578) til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Loa 38,82 m, br 9,44 og sertifisert for 201 passasjerer og en fart på ca 38 knop. Satt vekselsvis i rute Bergen - Måløy og Bergen - Årdalstangen.

1. januar 1988:
Satt i rute Årdalstangen - Fresvik - Balestrand - Nordeide - Rysjedalsvika - Bergen m/retur.
6. mars - 11. mars 2000:
Utleid til Hardanger Sunnhordlandske DS, til rute Bergen - Ølen.
Januar 2003:
Overført til Valparaiso (Chile), fortsatt samme rederi og navn.
Mars 2005:
Drift og eierskap overført til Fjord1 Fylkesbaatane, Florø/Valparaiso.
6. juni 2005:
Solgt til Naviera Sognekongen SA,Valparaiso (Chile).
24. mai 2006:
Solgt til Lumary SA, Montevideo/Panama.
20. august 2007:
Solgt til Colonia Express SA (Uruguay) og nytt navn "Coloni Express". Satt i rute Buenos Aires (Argentina) - Colonia del Sacramento (Uruguay),

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker