HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Sollifjell

Kallesignal: LNFR - IMO 9562996 - Hjemmehavn: ​Hammerfest
Dagens rederi: Rødne Trafikk, Sjernarøy
Status: Bergen - Modalen
Loa: 35,3 m
Br: 10,9 m
Dr: 1,2 m
BRT: 329 | NT: 118
Passasjerer: 250
Fart: 32 knop
Verft: Båtservice Mandal (84)
Skrog: Tuco Composites Aps, Faaborg (Dan)
Motor: 2 x MTU 2000 V12M72
BHP pr motor: 1448 | KW: 1080
Fremdrift: Propell
Skrog: Carbon
Picture
Foto: Ola Johannesen, gjennom Karmsundet (23. mars 2010)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Finnsnes (7. mars 2013)
Picture
Foto: Ola Johannesen, opplag i Hammerfest (3. februar 2022)
Picture
Foto: Ola Johannesen, opplag i Forsøl (24. august 2023)
Picture
Foto: Tommy Nilsen, ankomst Bergen (26. mai 2024)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Bergen (24. juni 2024)
22. mars 2010:
Levert fra Båtservice Mandal (84) til Veolia Transport Nord, Hammerfest. Loa: 35,3 m, br 10,9 m og sertifisert for 250 passasjerer.
24. mars 2010:
Måtte avbryte sin ferd mot Tromsø, skråplanet inn i tunnelen slår sprekker og "Sollifjell" må søke havn ved Bud i Møre og Romsdal. Senere ble båten flyttet inn til Ålesund for undersøkelser.
22. desember 2010:
Båtene fra Båtservice ble ikke godkjent av Sjøfartsdirektoratet pga mange mangler og feil.

Mai 2011:
Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest.
August 2011:
Ferdig på reparert hos Vegsund Slipp, seiler til Tromsø og blir satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad.
16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.
27. september 2019:
Røykutvikling fra maskinrommet i rute fra Harstad, ingen skadde. Passasjerene blir satt i land på Engenes og hentet tilbake til Harstad av "Stjernøy". 
31. desember 2019:

Lagt i opplag for salg i Tromsø.
6. desember 2021:
Lagt i opplag for salg i Hammerfest.
19. mars 2023:
Til Hamek, Harstad for verkstedopphold. 
5. mai 2023:
Lagt i opplag for salg i Tromsø.
24. august 2023:
Lagt i opplag for salg i Forsøl utenfor Hammerfest.
27. oktober 2023:
Solgt til Rødne Trafikk AS, Sjernarøy. Drift overført til L Rødne & Sønner AS, Sjernarøy.
5. desember 2023: 
Omdøpt: "Rygersol"
8. januar 2024:

Til Fitjar Mekaniske Verksted, Fitjar for klargjøring til chartertrafikk. 
14. mars 2024:
Hjemmehavn endret: Stavanger.
21. mai 2024:
Satt i rute Bergen - Modalen



Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker