HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Steigtind

Kallesignal: DQHS - IMO 7705130 - Hjemmehavn: ​Bodø
Siste rederi i Norge: Saltens Dampskipsselskap, Bodø
Siste status: ved kai La Coruña, Spain (2009)
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: 1,2 m | De: 
BRT: 197 | NT: 103 | MDWT: 30 
Passasjerer: 166
Fart: 26 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (65)
​NSC
Motor: 2 x MTU 12V493TY70
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Saltens Dampskibsselskab, muligens i nærheten av Bodø? (trolig 1977)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ankomst Simrishamn (juni 1987)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ved kai Simrishamn (juni 1987)
Picture
Foto: Tim Pixsson, avgang Simrishamn (juni 1987)
23. juni 1977:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Alta til Saltens Dampskipsselskap, Bodø. Loa: 26,67 m, 9,02 m bred og sertifisert for 166 passasjerer med en fart på 26 knop. Satt inn i Bodø - Nesna.
Januar 1986:
Solgt til Jens B.T. Carlsson, Dalarø (Sverige). Omdøpt: "Bornholm Express". Satt i rute Simrishamn - Allinge (Sverige).
1989:
Solgt til Rotainer Chartering AB Partrederi, Gøteborg (Sverige). Fortsetter i samme rute
1991:
Solgt partsrederiet Skagen Express, Kungshamn (Sverige) og omdøpt "Skagen Express". Satt i rute Kungshamn - Skagen
April 1992:
Omdøpt "Sundskatten". Registrert i Partrederiet før m.v "Sundskatten", Helsingborg (Sverige). Satt i rute Helsingør (Danmark) - Helsingborg (Sverige).
1993:
Solgt til Peene Rederei GmbH, Wolgast, (Tyskland). Omdøpt "Haffskattan"
Juli 2008:
Omdøpt "Sea Cat"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker