HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Storesund

Kallesignal: JWVA - IMO 7396410 - Hjemmehavn: ​Haugesund
Siste rederi i Norge: Stavangerske Westamarin, Stavanger
Siste status: AIS-track Beirut (Libanon) 6. februar 2017
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: 1,2 m
BRT: 203 | NT: 116
Passasjerer: 167
Fart: 25 knop 355 l/t
Verft: Westermoen Hydrofoil (41)
​Skipskontrollen
Motor: 2 x MTU 12V 
BHP pr motor: 1100 | KW: 810
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (1975)
Picture
Foto: Kåre Haga, Byfjorden Stavanger (1984)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (1989)
17. september 1974:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (41), Mandal til Haugesund Dampskipselskap, Haugesund. Loa: 26,67, br: 9,02 m og sertifisert for 167 passasjerer med en fart på 25 knop. Satt inn i ruten Haugesund - Stavanger.
1980:
Solgt til Gimlekollen AS, Kristiansand. Leid tilbake til Haugesund DS som en delbetaling av nybåten "Haugesund". Fortsetter i samme rute.
Mars 1981:
Eierskap overført Westamarin AS, Alta. Fortsatt utleid til Haugesund DS, Haugesund.

7. april 1981:
Solgt til Stavangerske DS, Stavanger. Omdøpt: "Fjordbris". Utleid til Moss Rosenberg Verft AS for personelltransport, Stavanger - Åmsosen. 
Juli 1981:
Utleie avsluttet, lagt i opplag som reserve.
1. mai 1983:
Satt i rute Stavanger - Tuftene. Senere samme måned også Stavanger - Vikevåg og Stavanger - Kjekesvåg.
25. september 1988:
Satt i rute Stavanger - Tuftene og Stavanger - Vikevåg.
7. mai 1989:
Satt i rute Stavanger - Tuftene, Stavanger - Vikevåg og Stavanger - Kjekesvåg.
24. september 1989:
Satt i rute Stavanger - Tuftene og Stavanger - Vikevåg.
7. oktober 1989:
Satt i rute Stavanger - Vikevåg og Stavanger - Foreneset.

1. januar 1990:
Drift overført til Rogaland Trafikkselskap AS, Stavanger.
6. mai 1990:
Satt i rute Stavanger - Vikevåg, Stavanger - Foreneset og Stavanger - Kjekesvåg.
30. september 1990:

Satt i rute Stavanger - Vikevåg og Stavanger - Foreneset.
23. november 1990:
Omdøpt "Hidle"
1. januar 1991:

Eierskap overført til Rogaland Trafikkselskap AS, Stavanger.
3. mai 1991:
Satt i rute Stavanger - Vikevåg og Stavanger - Kjekesvåg.
29. september 1991:
Satt i rute Stavanger - Vikevåg.
31. desember 1991:

Eierskap overført til Stavangerske Westamaran, Stavanger. Utleid til Rogaland TS, Stavanger.
31. mars 1992:
Lagt i opplag for salg.
29. mai 1992:
Solgt til Fergün Denizcilik Sirketi Ltd, Kyrenia (Kypros), omdøpt: ”Fergün Express”. 
2. august 2011:
Omdøpt: "Blue Whale". 
Nytt kallesignal HQXJ6
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker