HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Strandafjord

Kallesignal: LLVH - IMO 9264491 - Hjemmehavn: Brønnøysund
Dagens rederi: Norled AS, Stavanger
Status: i rute Bergen - Sogn
Loa: 27,25 m
Br: 9 m
Dr: 1,48 m | De: 3,65 m
BRT: 224 | NT: 79 | MDWT: 30
Passasjerer: 180
Fart: 32 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (516) / Båtservice Mandal (27)
​NMD
Motor: 2 x Mitsibishi SR12R-MPTA
BHP pr motor: 1824 | KW: 1360
Fremdrift: Propell (Servogear) 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (18. juni 2004)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (26. april 2007)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Bergen (11. april 2008)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (15. mars 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Oma Slipp (11. juni 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Ryvarden fyr (26. august 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, på nord i Karmsundet (10. mai 2011)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Haugesund (31. oktober 2012)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Sollibotn (22. juni 2018)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Bergen (30. september 2021)
Picture
Foto: Marius Vassnes, ved kai Bergen (29. februar 2024)
24. april 2002:
Levert fra Oma Båtbyggeri AS, Stord (516) til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Loa: 27,25 m, br: 9 m og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i rute Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Foreneset, Stavanger - Sand og Stavanger - Sandeid.
14. juli 2002:
krasjet med kaien ved Nedstrand. Feil i manøvreringssystemet var grunnen. Kun skrogskade, ingen personer kom til skade.
27. september 2002:
Med maskinproblemer, Rødnes Clipper og Clipperskyss går i rute til Strandafjord er tilbake.
29. mars 2003:
Gikk rett i et brukar på Aubøholmen mellom Fjul og Kyrkjøy ved 2030 tiden. Ingen stor dramatikk.
31. desember 2006:
Ferdig i Ryfylkebassenget etter endt anbudsperiode, Lagt i opplag i Stavanger.
2. januar 2007:
Satt i Ekspressruten Bergen - Stavanger som en konkurrent til Flaggruten.
2. mars 2007:
Ekspressruten lagt ned etter sviktende passasjergrunnlag.
12. mars 2007:
I Utsiraruten (Haugesund - Utsira)
22. mars 2007:
Utleid til Tide Sjø, satt i Flaggruten Bergen .- Stavanger.
25. september 2007:
Solgt til Tide Sjø, Bergen. Sendt til Oma Båtbyggeri for utrustning og nye motorer: MTU 12V 2000M72, BHP: 1448, KW: 1080. 
2. november 2007:
Omdøpt: 
"Tyrving". Satt inn i Flaggruten (Bergen - Stavanger)
1. januar 2012:
Drift og eierskap overført til Norled, Stavanger. 
30. desember 2013:
Flaggruten nedlagt. Lagt i opplag på Oma Slipp, Leirvik.
7. mars 2014:
Satt i rute Hareid - Valderøy - Ålesund.
20. juni 2014:
Satt i rute Ålesund - Valderøy - Hareid
22. februar 2016:
Til Oma Slipp for oppgraderinger i salongen og annet teknisk arbeid. Nye motorer: MTU 12V 2000M72, BHP: 1448, KW: 1080. 
10. april 2016:
Satt i rute Bergen - Sogndal.
8. februar 2019:
Satt i rute Tromsø - Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Skjervøy.
19. april 2019:
Ferdig i rute
Juli 2019:
Satt i rute Bergen - Selje (Nordfjord).
Desember 2019:
Stasjonert i Tromsø som reservefartøy for rute Tromsø - Finnsnes - Harstad, Tromsø - Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Skjervøy.
April 2020:
Satt i rute Bergen - Selje (Nordfjord)
August 2021: 
Satt i rute Bergen - Sogndal (Sogn)


Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker