HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Sunnhordland

Kallesignal: JXKR - IMO 7396393 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen
Status:
Loa: 29,13 m
Br: 9,02 m
Dr: m | De: 2,6 m 
BRT: 248 | NT: 141
Passasjerer: 180
Fart: 29 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (38)
​NSC
Motor: 2 x SACM
BHP pr motor: 1800 | KW: 1343
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Tim Pixsson, avgang til Bornholm (august 1989)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ankomst Rønne (august 1989)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (1994)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (7. mars 1999)
19. mars 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (38) til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Loa: 29,13 m, br: 9,02 m og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 29 knop.Satt inn rute mellom Bergen - Sunnhordland.
1984:
Nye motorer: MTU maskineri, 2 x MTU12V4T63, BHP: 1800, KW: 1325
8. mai 1989:
Utleid til Bornholmer Pilen, Rønne. Satt i rute Rønne (Bornholm) - Kastrup havn (København).
August 1989: 
Tilbakelevert. 
Sommeren 1994:
I rute Oslo - Arendal.
20. juli 1994:
Ny BRT 212, NT: 77, De: 3,67 m

Sommeren 1996 og 1997:
Haugesundruta for "Tjelden"
15. - 25. august 1998:
Utleid til Namsos Trafikkselskap for rute Leka - Rørvik - Namsos.
22. juni 1998:

Kolliderer med "Vingtor" som sørgående Flaggrute i tett tåke i Vibransundet ved Haugesund. To skadet.
1. september 1999:
Solgt til Sun Coast Line, Gibraltar. Omdøpt "Mons Calpe"
2001:

Solgt  til SEM Marine Travel Agent, Split (Kroatia), omdøpt "Broc"
Oktober 2008:
Solgt til Linijska Nacionalna Plovidba, Split (Kroatia).
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker