HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Tedno

Kallesignal: LLPS - IMO 7321996 - Hjemmehavn: ​Bergen
Siste rederi i Norge: Mørecruise AS, Langevåg
Status 2003: Solgt til Dakar (Senegal).
Loa: 26,65 m
Br: 9 m
Dr: 1,2 m
BRT: 183 | NT: 63
Passasjerer: 121
Fart: 26 knop
Verft: Westermoen (29)
NSC
Motor: 2 x MTU 12V493TY60
BHP pr motor: 1350 | KW: 994
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Aage Schjølberg, ved kai i Ålesund (oktober 1996)
15. juni 1973:
Levert fra Westermoen, Mandal (29) til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Lengde: 26,65 m bred: 9 m. Sertifisert for 121 passasjerer og marsjfart 26 knop. Satt i rute Bjoa - Austevoll - Bergen.
November 1992:
Omdøpt "Tedno I".
22. januar 1996:

Omdøpt "Hardangerfjord". Satt inn i turistrute Bergen - Rosendal - Jondal - Norheimsund. Salongen oppgradert og fått en oppfriskning for turistruten.
27. august 1998:
I forbindelse Sildajazzen 1998 gjennomføres følgende turer i fire dager: Haugesund - Maurangerfjorden - Rosendal med retur. 
16. juni 1999:

Solgt til Mørecruise AS, Langevåg.
18. mai 2000:
Solgt til Ferjusiglingar, Isafjördur (Island), nytt navn "Isafold". 
Etter kort tid i hvalsafari trafikk får eierne finansielle problemer og fartøyet blir lagt i opplag. 
August 2002:
Solgt til Utgerdarfelagid, Isafjördur (Island). Blir liggene i opplag.
24. juni 2003:
Solgt til Dakar (Senegal). Omdøpt: "Saly"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker