HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Tedno

Kallesignal: LGDI - IMO 9053701 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
Status:
Loa: 29 m
Br: 8 m
Dr: m | De: 3,18 m 
BRT: 269 | NT: 89 | MDWT: 20
Passasjerer: 173
Fart: 33 knop
Verft: Harding Verft (263)
​DNV-17864 +1A1 HSLC-passenger, R2-E0DNV-17864
DNV-17864
Motor: 2 x MTU 12V396TE74L
BHP pr motor: 2038 | KW: 1500 | RPM: 2000
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Leirvik (1993)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (2002/2003)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Skjøndal verft (2003/2004)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Tau (2003/2004)
4. desember 1992:
Levert fra Harding Verft, Rosendal til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Loa: 29 m, br: 8 og sertifisert for 173 passasjerer med en fart på 33 knop. Satt i rute Bergen - Sunnhordland og Bergen - Ølen.
23. september 1999:
Assisterer "Tjelden" i Bømlofjorden etter motorstopp.
26. juli 2000:
Krasjet i lav fart i kaien ved Rubbestadneset. Små skader, tilbake i rute dagen etter.
8. august 2000:
Grunnstøtte ved Flesland kai, skader i begge skrogene. En liten tur på verksted og tilbake i rute 11. august.

22. juni 2001:
Drift og eierskap overført til HSD Sjø
24. august 2003:
Problemer med ene motoren i nordlige Flaggrute med 90 passasjerer ombord. Går til Rubbestadneset for egen motor og "Baronessa" tar passasjerene til Bergen, tre timer forsinket. En lekkasje i gearet var grunnen til hendelsen.
4. desember 2006:
Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen
2007:
Solgt, nytt navn "Osman Hamid Bey"
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker