HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Tedno

Kallesignal: JWQH - IMO 9392494 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Norled AS, Stavanger
Status: Solgt til Runmarö Båttaxi AS, Stavnös (Sverige)
Loa: 22,5 m
Br: 7,6 m
Dr: 1,25 m | De: 2,67 m
BRT: 118 | NT: 47
Passasjerer: 85 | Last: 1,5 tonn gods
Fart: 35 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (523)
​NSC
Motor: 2 x MTU 8V2000M72CR
BHP pr motor: 1448 | KW: 1080
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Ola Johannesen, anløp Hufthamar (17. juli 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Eidfjord (22. august 2014)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Kinsarvik (3. juni 2015)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Stavanger (9. mai 2018)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Stavanger (18. juni 2018)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Jørpeland (10. april 2019)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Stavanger (13. september 2020)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Stavsnäs (21. juni 2023)
Picture
Foto: Frode Folkestad, i Bergen (28. oktober 2024)
4. april 2007:
Levert fra Oma Båtbyggeri, Stord (523) til Tide Sjø, Bergen. Loa: 22,5 m, br: 7,6 m og sertifisert for 85 passasjerer og 1,5 tonn gods, med en maks fart på 35 knop. Satt i rute Hufthamar - Sandtorv - Møkster - Litlakalsøy - Lundøy -  Hevrøy - Bekkjarvik.
1. januar 2012:
Drift og eierskap overført til Norled AS, Stavanger. 
31. desember 2013:
Lagt i opplag i Leirvik, Stord.
30. april 2014:
Ombygd hos Oma Slipp, nytt passasjerantall 112. Ny BRT: 129, NT: 51.
3. mai 2014:

Satt i sommerrute på Hardangerfjorden, Norheimsund - Herand - Utne -Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidsfjord.
August 2014:
Lagt i opplag som reserve.
22. juni 2017:
Drift overført til Seatours Ltd (Seaferdir EHF), Stykkholmur (Island). Omdøpt: "Akranes". Satt i rute Akranes - Reykjavik.
28. desember 2017:
Tilbakelevert. Drift overført Norled AS, Stavanger. 
29. januar 2018:
Omdøpt: "Tedno", kallesignal: LFIQ.
Lagt i opplag i Stavanger som reserve. 
2021:
Nytt maskineri: 2 x MTU 12V2000 M72 CR. BHP: 965, KW: 720. Ny fart: 28 knop.
17. januar 2022:

Solgt til Runmarö Båttaxi AS, Stavnös (Sverige). Omdøpt: "Syreni". Hjemmehavn: Runmarö
Satt i rute Stockholm - Sandhamn (Sverige).
11. september 2024:
Solgt til Rederiet BSC AS, Kokstad. Omdøpt "Eric the Red".
Hjemmehavn: Bergen.
Kallesignal: LFIQ
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker