HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Ternen

Kallesignal: LHGN - IMO 8822363 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Kystekspressen, Trondheim
Status: Tapt! Grunnstøtte og sank ved Bračići (Kroatia)
Loa: 38,41 m
Br: 9,44 m
Dr: 1,58 m | De: 3,92 m
BRT: 446 | NT: 147 | MDWT: 125
Passasjerer: 2744
Fart: 39 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1595)
​NSC
Motor:  2 x MTU 16V396TB84
BHP pr motor: 2040 | KW: 1501 | RPM: 1940
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Kristiansund (juli 2000)
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst Brekstad (usikkert årstall)
31. august 1989:
Overlevert fra Kværner Fjellstrand (1595) til Cats Line, Valencia (Spania) som "Eyra". Loa: 38,41 m, br: 9,44 m og sertifisert for 274 passasjerer med en fart på 34 knop. Satt i rute Javea (Cago Nao) - Ibiza - Palma De Mallora (Spania)
1993:
Drift og eierskap overført til Golden Line, Valencia (Spania).
30. mai 1994:
Solgt til Kystekspressen ANS. Omdøpt: 
"Ternen". 
​25. juni 1994:

Lagt i opplag som reserve for rute  Trondheim - Kristiansund. 
14. juni 2002:
Slo hull i skroget ved ankomst Kristiansund.
4. mars 2003:
Solgt til Miatrade DOO, Kroatia, omdøpt "Princ Zadra" og satt inn i rute Zadar - Premuda - Silba
15. november 2024:
Grunnstøtte ved øya 
Bračići ikke langt fra Premuda (Kroatia). Pga sterk vind på stedet skle fartøy senere av grunnen og sank som følge av skadene. Alle 70 passasjerene og mannskapet ble berget ombord i ferga "Vladimir Nazor". 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker