HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Thorolf Kveldulfsøn

Kallesignal: LHNG - IMO 9111723 - Hjemmehavn: Sandnessjøen
Siste rederi i Norge: Boreal Transport Nord, Hammerfest
Status: Solgt til Bulgarian Hydrofoil Ltd, Bourgas (Bulgaria)
Loa: 28,75 m
Br: 8 m
Dr: 1,4 m | De: 3,05 
BRT: 207 | NT: 64
Passasjerer: 100
Fart: 32 knop
Verft: Rosendal Verft (265)
​NSC
Motor: 4 x MTU12V183TE72
BHP pr motor: 748 | KW: 551
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Trond Carlsen, avgang Sandnessjøen (på slutten av 90-tallet)
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (før 2005)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Sandnessjøen (21. juni 2008)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Sandnessjøen (15. juni 2010)
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (mellom 2008 og 2011)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, Alstenfjorden (27. juni 2011)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Kirkøy (Vega) (1. juli 2012)
28. mars 1995:
Levert far Rosendal Verft (265) til Helgeland Trafikkselskap, Sandnessjøen. . Loa: 28,75 m, br 8 m og sertifisert for 100 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i rute Sandnessjøen - Austbø - Herøysteder- Vega

10. juni 1999:
Drift og eierskap overført til Helgelandske AS.
12. januar 2000:
Gikk på grunn ved Sandvær, ingen passasjerer ombord. Pga lang leveringstid på deler er ikke båten i rute før midten av februar.
18. juli 2000:
Kraftig røykutvikling ombord i rute fra Stokkvågen, alle de 50 passasjerer blir evakuert. Mannskapet finner ut at det kun er røykutvikling fra motoren og ingen brann ombord.
5. desember 2003:
Smalt inn i et berg ved Brasøy med seks passasjerer ombord og mannskap på 5. Slått hull inn på styrbord maskinrom. Sterk orkan i kastene satt som årsak. Vannet som fosset inn skadet elektriske anlegget. "Øykongen" inn som reserve.

13. juni 2005:
Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest.
14. januar 2008:
Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region Helgelandske, Sandnessjøen
14. juni 2011:
Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest.
4. april 2016:
Solgt til 
Bulgarian Hydrofoil Ltd, Bourgas (Bulgaria). 
Omdøpt: "Seacat One".
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker