HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Tidebaronessen

Kallesignal: LCAM - IMO 9473470 - Hjemmehavn: Stavanger
Dagens rederi: Norled, Stavanger
Status: Ombygging hos Brødrene Aa, Eikefjord
Loa: 27 m
Br: 8,82 m
Dr: 0,9 m | De: 2,7 m
BRT: 228 | NT: 80 
Passasjerer: 180
Fart: 30 knop
Verft: Brødrene Aa (254)
​NMD
Motor: 2 x MTU 10V2000
BHP pr motor: 1004 | KW: 750
Fremdrift: Propeller
Skrog: Carbon fibre
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (19. april 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Stavanger (9. juni 2009)
Picture
Foto: Harald Oanes, ankomst Son (8. mai 2022)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Eikefjord (25. april 2024)
Picture
Foto: Niklas Nybakk, avgang Bergen (5. oktober 2024)
13. januar 2009:
Overlevert fra Brødrene Aa, Hyen (254 )til Tide Sjø, Bergen. 27 m lang, 8,82 m bred og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 30 knop. Stasjonert i Stavanger.
1. juni 2009:
Satt i rute Nesodden - Lysaker og Aker Brygge - Drøbak - Son.
13. februar 2012:
Drift og eierskap overført til Norled, Stavanger.
14. juni 2012:
Omdøpt "Baronessen"
14. august 2023:
Til Brødrene Aa, Eikefjord for ombygging til batteri-drift.
9. februar 2024:
Ny BRT: 283, NT: 93. Ny loa: 37,4 m, De: 2,9 m
4. oktober 2024:

​Ferdig hos Brødrene Aa, Eikefjord. Seiler til Oslo.
4. november 2024:
​
Satt i rute Nesodden - Lysaker og Aker Brygge - Drøbak - Son
13. januar 2025:
Grunnstøtte ved ankomst Lysaker. Ingen av de 90 passasjerene ombord kom til skade under sammenstøtet. Går til Horten verft for dokking. Tilbake i rute 19. januar.

​

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker