HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Tidelyn

Kallesignal: LCJF - IMO 9517185 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Norled AS, Stavanger
Status: Solgt til De forente Arabiske Emirater (22. desember 2023)
Loa: 24,46 m
Br: 9 m
Dr: 1,5 m
BRT: 192 | NT: 76 
Passasjerer: 125
Fart: 30 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (527)
NMD HSC CODE 2000, category A​
Motor: 2 x MAN2842 LE410
BHP pr motor: 1004 | KW: 749
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa)
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Ålesund (19. juni 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Oma Slip (10. august 2009)
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Valderøy (2010)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Ålesund (28. juli 2010)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Ålesund (23. mai 2011)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Ålesund (24. juni 2012)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Ålesund (9. juni 2015)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Tromsø (24. november 2017)
Picture
Foto: Kåre Haga, Jørpeland (10. april 2019)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (16. juli 2020)
Picture
Foto: Kåre Haga, Mekjarvik (28. desember 2023)
Picture
Foto: Jonathan Solheim, ved kai Stavanger (7. februar 2024)
10. mars 2009:
Levert fra Oma Båtbyggeri, Stord til Tide Sjø, Bergen for 
Nordøyruta. Loa: 24,46 m, br: 9 m og sertifisert for 125 passasjerer med en fart på 30 knop.
5. august 2009:
Grunnstøtte på Kalvøya, sendt til Oma Slipp for reparasjon.
1. januar 2012:
Drift og eierskap overført til Norled, Stavanger.
31. desember 2016:

Ferdig på Ålesund - Valderøy - Hareid etter endt anbudsperiode. Leid til Boreal som reserve.
7. februar 2017:
Utleie avsluttet, seiler til Stavanger for opplag/reserve.
November 2017:

Leid til Nordens Paris Charter, Tromsø. Satt i hvalsafari ut fra Tromsø, hovedsakelig til Kvænangen. 
30. januar 2018:
Utleie avsluttet, tilbake til Stavanger for opplag/reserve.
4. desember 2018:
​Omdøpt: "Fjordlyn". 
Hjemmehavn: Stavanger.
2021:
Nye hovedmotorer: 2 x MTU 2000 V10.
22. desember 2023:

Solgt til (foreløpig) ukjent kjøper i De forente Arabiske Emirater. Heises på land i Mekjarvik for ombygging og klargjøring til sitt nye ruteområde.
3. mars 2024:
Lastet ombord i "KS Prosject" med destinasjon Duba, Saudi Arabia.

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker