HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Træna

Kallesignal: LCVP - IMO 7626009 - Hjemmehavn: Sandnessjøen
Siste rederi i Norge: Helgeland Trafikkselskap, Sadnessjøen
Status:
Loa: 25,66 m
Br: 9,05 m
Dr:  m | De: 3,29 m 
BRT: 198 | NT: 101
Passasjerer: 119
Fart: 24 knop
Verft: Fjellstrand Alum Yachts (1490)
​​
Motor: 2 x MTU12VTC81
BHP pr motor: 1220 | KW: 
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ankomst Sandnessjøen (1995)
21. mai 1976:
Levert fra Fjellstrand Alum. Yachts, Omastrand (1490) til Helgeland Trafikkselskap, Sandnessjøen for Trænaruten. Loa: 25,67 m, br: 9,05 m og sertifisert for 119 passasjerer + 6 tonn last eller 165 passasjerer uten last. Satt i rute Sandnessjøen - Træna.
1979:
Hovedmotorene byttet til MTU 39. BHP: 1225, KW: 902.
1981:
Passasjerantall endret til 128.
1983:
Lagt i opplag i Sandnessjøen som reserve. Hovedmotorene byttet til MTU 396
1983:
Utleid til Ofoten Dampskipsselskap, Narvik. Til rute Narvik - Svolvær.
1987:
Utleid til Salten Dampskipsselskap, Bodø for ruten Bodø - Skutvik - Svolvær.
September 1988:
Utleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest og senere utleid til Salten Dampskipselskap, Bodø
15. juli 1989:
Utleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest for rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord.
21. juli 1989:
Utleie avsluttet, tilbakelevert.
9. desember 1992:
Drift og eierskap overført til Helgelandske AS, Sandnessjøen.
21. juli 1994:
Ny BRT: 181, NT: 61. De: 3,45 m

17. oktober 1996:
Solgt til Sæferðir ehf, Stykkishólmur (Island). Omdøpt: "Brimrun". Satt inn i hvalsafari.
25. februar 2009:
Solgt til EU Offshore Service, Knebel (Danmark). Hjemmehavn: Lowesoft (Storbritannia). Omdøpt: "Ocean Cat". Ombygget, passasjerantall 12. Salongen bygd om til å huse 9 lugarer. Benyttes som transport av mannskap. 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker