HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Tromsprinsen

Kallesignal: LJZT - IMO 8022987 - Hjemmehavn: ​Tromsø
Siste rederi i Norge: Troms Fylkes DS, Tromsø
Siste status: I dårlig stand ved kai i Port de Soller (Spania 2011)
Loa: 29,68 m
Br: 9,01 m
Dr: 1,3 m | De: 2,61 m
BRT: 247 | NT: 131 
Passasjerer: 210
Fart: 30 knop
Verft: Westamarin, Mandal (80)
​Skipskontrollen
Motor: 2 x MTU 12B396TB83 (85) 
BHP pr motor: 1560 | KW: 1148 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Christian Breines, ved kai Tromsø (juni 1993)
6. juli 1981:
Levert fra Westermarin, Mandal (80) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 29,68, br: 9,01 m og sertifisert for 210 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad fra 11. juli.
1984:
Nye motorer, MTU 12V4TDM 3119 BHP
1986:
Satt inn i rute Tromsø - Vikran 
- Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Finnkroken - Vannvåg - Arnøyhamn - Skjervøy.
29. juli 1994:
Ny BRT: 220, NT: 81. De: 1,84 m

1995:
Passasjerinnredning oppgradert, skifte av seter.
1. august 1996:
Ny BRT: 219, De: 3,14 m

Mars 1998:
Utleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene
Juni 1998:
Utleie avsluttet, tilbakelevert. Lagt i opplag i Tromsø som reservefartøy.
24. februar 2000:
Solgt til Spania, ukjent til hvilken eier. Omdøpt "Rapido Del Puerto". Satt i rute Cadiz - Santa Maria (Spania). Slettet i NOR 6. mars 2000.
30. august 2005:
Solgt til ukjent eier.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker