HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Varangerfjord

Kallesignal: LCSO - IMO 8916853 - Hjemmehavn: Hammerfest 
Siste rederi i Norge: Veolia Transport Nord, Hammerfest
Status: Liggende forlatt ved kai Astrakhan, Russland (mars 2021)
Loa: 38,82 m
Br: 9,44 m
Dr: 1,65 m | De: 3,92 m
BRT: 417 | NT: 125 | MDWT: 100
Passasjerer: 167 | Last: 3 biler
Fart: 37 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1600)
​DNV
Motor: 2 X MTU 16V396TE84
BHP pr motor: 2462 | KW: 1837
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kværnermagasinet, ved kai i Murmansk (juli 1990)
Picture
Foto: Wilhelm Langes, ved kai Hammerfest (april 2001)
Picture
Foto: Bjørnar Lunga, slipp Fuglenes (17. juni 2006)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Hammerfest (8. oktober 2006)
Picture
Foto: Ola Johannesen, forhaling Hammerfest havn (12. februar 2007)
5. juni 1990:
Levert fra Kværner Fjellstrand AS (1600) til Finnmark Fylkeskommune, Vadsø. Drift: Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap. Loa: 38,82 m, Br. 9,44 og sertifisert for 167 passasjerer og 3 biler. med en fart på 37 knop. Satt i rute Kirkenes - Murmansk fra 14. juni.
25. august 1990:
Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord.
15. november 1990:
Sammenstøt med moloen ved anløp av Hasvik. Utbedringer av flenge i skroget gjort ved slippen i Hammerfest.
15. juni 1991:
Satt i rute Kirkenes - Murmansk
2. september 1991:
Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord.
26. november 1991:
Eierskap overført til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. 
4. mai 1992:
Satt i rute Honningsvåg - Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Bergsfjord - Tromsø.
13. juni 1992:
Satt i rute Kirkenes - Murmansk
27. august 1992:
Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord.
8. juni 1993:
Satt i rute Kirkenes - Murmansk
28. september 1993.
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Bergsfjord - Tromsø (helg) og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene.
25. mars 1994:

“Sørøy” kolliderer i “Varangerfjord” i indre havn i Hammerfest. Flenge over vannlinja rett foran babord motor.
Juni 1994:
Satt i rute Kirkenes - Murmansk
September 1994:
Settes inn i rute 003 Bygderuta i Sørøysund
Juni 1995:
Satt i rute Kirkenes - Murmansk
15. august 1995:
Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene
20. februar 1996:
Midlertidig ambulansefartøy for Altafjorden og Rognsundet i tillegg til rutefart.
30. mars 1996:

Satt i rute Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo - Smalfjord.
10. juni 1996:
Satt i rute Kirkenes - Murmansk
20. juli 1996:
Siste tur i Murmanskcruise, ruten legges ned pga sviktende passasjertall. Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Skjervøy - Tromsø.
15. august 1996:
Satt i rute 
Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene 
26. mai 1997:
Er på MTU-verkstedet i Bergen og på Oma Slipp etter. Passasjerantallet øket til 214.
22. juni 1997:
Sommercruise Hammerfest - Honningsvåg, Nordkapp.
Mars 1998:
Er hos Kværner Fjellstrand, Rosendal for oppussing av salongene og påbygning av MDS Bølgedempesystem, 
13. mai 1998:
Utleid til Channel Hoppers, Jersey til rute Kanaløyene mellom Jersey, Southampton og Portsmouth i Storbritannia. Registrert i NIS. Nytt kallesignal: LCSO3
30. september 1998:
Tatt i arrest av havnemyndighetene i Portsmouth. Årsak var at Channel Hoppers var skyldig over halv million norske kroner i havnekostnader.
1. november 1998:
Lagt i opplag i Rypefjord utenfor Hammerfest.
Våren 1999:
Tilbake i rute Kanaløyene mellom Jersey, Southampton og Portsmouth.
11. august 1999:
Utleie avsluttet. 
Oktober 1999:
Opplag i Leirvik på Stord.
13. januar 2000:
Registrert i NOR, nytt kallesignal: LJQI.
Desember 2000:
Oppgraderer redningsutstyret ved Kværner Fjellstrand, Omastrand.
6. april 2001:
Til Hammerfest etter opplag på Stord, innom Rosendal Verft for nytt evakueringssystem. Lagt i opplag som reservefartøy.
14. august 2003:
Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest.
13. mars 2004:
Motorhavari, seiler til Marhaug, Svolvær med en maskin.
14. april 2004:
Tilbake til Hammerfest.
2004-2005:
"Renøy" og "Varangerfjord" samseiler i rute 007 pga mye passasjerer i forbindelse Snøhvitutbyggingen på Melkøya.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest
13. mars 2007:
Solgt til CT Offshore ApS, Klintjebjerg (Danmark).
Ombygget til personell/forsyningsskip for vindmølleparken ut i havet. Omdøpt "Nico". Nytt passasjerantall: 24.  Salongen bygd om til å huse 14 enmannslugarer. 
31. mai 2016:
Solgt til Stream Shipping Ltd, Trust Company Complex, Majuro (Marshall øyene). Omdøpt: "Forward". Stasjoneres i Novorossijsk (Russland).
23. november 2019:
Større brann i nedre salong forut ved kai i Astrakhan i elven Volga (Russland). Ikke meldinger om reparert etter brannen.

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker