HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Vargøy

Kallesignal: LHGD - IMO 9101742 - Hjemmehavn: ​Hammerfest
Siste rederi i Norge: Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest
Status: I rute mellom Hellas og Tyrkia
Loa: 40 m
Br: 10,1 m
Dr: 1,5 m | De: 4,01 m 
BRT: 456 | NT: 144
Passasjerer: 230 | Last: 12 tonn gods
Fart: 33 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1623)
​DNV+1A1 Light Craft Passenger Catamaran R3
Motor: 2 X MTU 16V396TE74L​
BHP pr motor: 2717 | KW: 2000 | RPM: 1900
Fremdrift: Vannjet (Kværner 680)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Frank Lose, Hamburg (26. juli 1997)
Picture
Foto: Frank Lose, Hamburg (26. juli 1997)
Picture
Foto: Frank Lose, Cuxhaven (13. mai 2000)
Picture
Foto: Frank Lose, Cuxhaven (13. mai 2000)
Bilde
Foto: Bjarne Børven, ved kai Incheon (Sør Korea) (17. august 2007)
Picture
Foto: Kjartan Blindheim, ved kai Kos (Hellas) (28. mai 2024)
17. juni 1994:
Levert fra Kværner Fjellstrand, Omastrand til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, 40 m lang, en bredde på 10.10 og marsjfart på 34 knop. Satt inn i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Bergsfjord - Tromsø og sommersesong Hammerfest - Havøysund - Honningsvåg (Nordkappcruise) 
10. mai 1995:
Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Bergsfjord - Skjervøy - Tromsø og sommersesong Hammerfest - Havøysund - Honningsvåg (Nordkappcruise) 
26. juni 1997:
Overført til NIS, nytt kallesignal: LHGD3 

1. juli 1997:
Satt inn i mellom Hamburg og Helgoland (Tyskland). FFR stod for båt og mannskap, og Speedways stod for driften.
4. juli 1997:
Mister styringen i sterk strøm og krasjer i moloen ved anløp av Helgoland. Liten skade og er tilbake i rute dagen etter.
Oktober 1997:
Opplag på Stord ved Oma Slipp.
Februar 1998:
Nye redningsflåter montert hos Kværner Fjellstrand, Rosendal.
Mars 1998:
Satt i rute Hamburg - Cuxhaven - Helgoland
Oktober 1998:
Opplag på Stord ved Oma Slipp.
Mars 1999:
Satt i rute Hamburg - Cuxhaven - Helgoland.
Oktober 1999:
Opplag på Stord
Mars 2000:
Satt i rute Hamburg - Cuxhaven - Helgoland.
Oktober 2000:
Opplag Stord og senere Rosendal.
Mars 2001:
Satt i rute Hamburg - Cuxhaven - Helgoland.
November 2001:
I opplag på Stord, men pga norske regler om redningsutstyr seiler hun tilbake til Hamburg.
Mars 2002:
Satt i rute Hamburg - Cuxhaven - Helgoland
5. april 2002:
Flagget ut til Liberia. Ny hjemmehavn: Monrovia.
Oktober 2003:
Utleie avsluttet, går til Leirvik på Stord lagt i opplag for salg.
Mars 2004:
Solgt til Uri Express Ferry, Sør Korea omdøpt "Seaplane"
2009:
Solgt til Tyrkia, omdøpt "Conkbayiri". Ny innredning. Satt i rute Canakkale - Bozcaada.
Oktober 2012:
Brann i øvre salong. Ingen skadet, men skadene såpass store at skipet ble nesten kondemnert.
Mars 2013:
Tilbake i rute.
Juni 2022:
Solgt til
Makri Travel, Rhodos, Hellas. Omdøpt: Sea Star Samos. Hjemmehavn: Malakal (Sør Sudan), Registrert i Palau. Satt i rute Kuşadası (Tyrkia) - Samos (Hellas)
​
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker