HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Vindafjord

Kallesignal: LLVG - IMO 9264489 - Hjemmehavn: ​Brønnøysund
Siste rederi i Norge: Norled AS, Stavanger
Status: i rute Ibiza - Formentera (Spania)
Loa: 27,25 m
Br: 9 m
Dr: 1,48 m
BRT: 224 | NT: 79
Passasjerer: 180
Fart: 32 knop
Verft: Båtservice Mandal (26)
​DNV
Motor: 2 x Mitsibishi SR12R-MPTA
BHP pr motor: 1824 | KW: 1360
Fremdrift: Propell (Servogear) 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Jørpeland (3. mai 2006)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (13. april 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, Byfjorden Bergen (13. juni 2009)
Picture
Foto: Harald Oanes, Byfjorden Stavanger (17. juni 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Haugesund (26. august 2009)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai i Utbjoa (2011)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Stavanger (18. juni 2012)
Picture
Foto: Harald Oanes, ved kai Stavanger (11. februar 2014)
26. april 2002:
Levert  fra Båtservice Mandal (26) til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Loa: 27,25 m, br: 9 m og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i rute Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Foreneset, Stavanger - Sand og Stavanger - Sandeid.
11. februar 2004:
Sammenstøt med kaien i Sør-Hidle, teknisk svik årsak til sammenstøtet. Seiler til Oma Slip for skifte av manøversystem.
23. februar 2004:
Total havari på ene hovedmotoren, motorbytte hos Oma Slip.
10. april 2006: 
Satt i rute Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Foreneset, Stavanger - Sand, Stavanger - Sandeid og Stavanger - Kopervik - Haugesund.
31. desember 2006:
Lagt i opplag i Stavanger.
April 2007:
Leid ut til Tide Sjø, satt inn i Flaggruten. Bergen - Stavanger.
Januar 2008:
Utleie ferdig. Seiler til Bindal, legges opplag for salg.
28. august 2008:
Solgt til Tide Sjø, Bergen. Til Oma Slipp for utrustning og nye motorer 2 x MTU 12V 2000 M72, BHP: 1448, kW: 1080, fart: 30 knop. Omdøpt: "Tidebris". Settes inn i Flaggruten (Bergen - Stavanger)
September 2010:
En tur i Oslo og går i Lysakerruten for "Tidebaronessen" som er på årlig klassing.
Oktober 2010:
Tilbake i Flaggruten, Bergen - Stavanger for en kort periode, legges i opplag i Haugesund.
Desember 2011:
Tilbake i Flaggruten, Bergen - Stavanger.
1. januar 2012:
Drift og eierskap overført til Norled, Stavanger. 
30. desember 2013:
Flaggruten nedlagt.
2. januar 2014:
Satt i Haugesundsruten, Stavanger - Kopervik - Haugesund.
18. januar 2014:
Lagt i opplag i Stavanger, reserveskip for Ryfylke.
18. august 2014:
Satt i rute Ålesund - Valderøy - Hareid
7. november 2014:.
Tilbake i opplag i Stavanger.
4. februar 2015:

Til Oma Slip for vedlikehold.
27. mars 2015:
Solgt til North Frisian Offshore 2 Gmbh, Pellworm, Tyskland. Omdøpt: "Seewind II". Nytt kallesignal: DIRS. Skal benyttes til inspeksjon av havbaserte vindmøller.
10. september 2018:
Solgt til Mediterranea Pitusa, Formentera (Spania). Omdøpt "Aigues de Formentera". Nytt kallesignal: EAYZ. Settes i fra november i trafikk Ibiza - Formentera. 
23. oktober 2024:
Solgt til Arab Bridge Maritime, Akaba (Jordan). Omdøpt: "Dahab"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker