HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Vingtor

Kallesignal: LIBP - IMO 9011569 - Hjemmehavn: ​Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
Status: Solgt til Dubai (2013)
Loa: 40 m
Br: 10,1 m
Dr: m | De: 3,92 m
BRT: 478 | NT: 155 | MDWT: 100
Passasjerer: 279
Fart: 35 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1603)
​DNV
Motor: 2 x MTU396TE74L
BHP pr motor: 2582 | KW: 1926
Fremdrift: Vannjet
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (30. april 2004)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Bergen (6. august 2005)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (8. februar 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, forhaling Stavanger havn (11. juni 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Bergen (14. juni 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Bergen (17. juli 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Haugesund (26. august 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Rhodos (Hellas) (6. august 2011)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Rhodos (6. august 2011)
Desember 1990:
Levert fra Kværner Fjellstrand, Omastrand (1603) til Jet Cat Tours, Bangkok (Thailand) som "Pattaya Express". Loa: 40 m, br: 10,1 m og sertifisert for 279 passasjerer med en fart på 35 knop.
1991:
Omdøpt "Jet Cat"
23. Mai 1996:
Solgt til Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap, Bergen. Omdøpt: "Vingtor" og satt inn i Flaggruten (Bergen - Stavanger). Ny salong og nytt maskineri installert.
22. juni 1998:
Kolliderer med "Sunnhordland" som nordgående i innseilingen til Haugesund. Ingen skadde ombord i Vingtor, båten bare en liten tur på verksted for utbredelse av skadene og tilbake i rute 24. juni. 
27. august 1999:
Lagt i opplag/reserve samt helgeturer i Bergen - Leirvik -- Ølen - Bergen.
15. november - 26. november 1999:
Utleid til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane til rute Bergen - Selje.
29. november 1999:
Tilbake i Flaggruten etter Sleipnerforliset.
21. mars 2000:
Krasjet i kaien ved Kopervik. Liten skade.
2001:
Drift og eierskap overført til HSD Sjø.
22. september 2001:
På kongelig oppdrag i forbindelse med Prinsesse Marthas 30 årsdag. Fra Bergen til Ole Bulls hjem i Lysøen.
Desember 2006:
Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen
Februar 2010:
Solgt til Simplioktisia VI, Hellas, omdøpt "Puglia Queen". Stasjonert på ferieøya Rhodos.
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker