HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Vøringen

Kallesignal: LHSG - IMO 9130406 - Hjemmehavn: ​Bergen
Siste rederi i Norge: Norled, Stavanger
Status: Solgt til TKV Shipping AB, Ödåkra (Sverige) (februar 2022)
Loa: 19,8 m
Br: 8 m
Dr: 0,9 m | De: 2,45
BRT: 118 | NT: 41
Passasjerer: 79
Fart: 30 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (507)
​NSC, fartsområde 3
Motor: 2 x MTU12V183TE92
BHP pr motor: 1000 | KW: 736
Fremdrift: Propell (Servogear VD 800A)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Hufthamar (2001)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Bekkjarvik (27. juli 2004)
Picture
Foto: Kåre Haga, opplag Stavanger (23. januar 2008)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Kinsarvik (12. juni 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, opplag Haugesund (23. januar 2010)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Kinsarvik (20. juni 2012)
23. juni 1995:
Overlevert fra Oma Båtbyggeri As, Stord (507) til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Loa 19,8 m, br: 8 m og sertifisert for 79 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i rute Odda - Norheimsund.
22. april 2001:
Satt i rute Bekkjarvik - Austevoll - Hufthamar 
16. januar 2004:
Med i søket etter overlevende etter Rocknes-forliset i Vatlestraumen.
4. desember 2006:
Drift og eierskap overført til Tide Sjø, Bergen​
4. april 2007:
Lagt i opplag som reserve etter leveringen av "Tjelden"
1. mai 2007:
Satt i rute Norheimsrute - Herand - Utne - Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidfjord.
30. september 2007:
Lagt i opplag som reserve etter endt sesong. 

1. mai 2008:
Satt i rute Norheimsrute - Herand - Utne - Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidfjord.
30. september 2008:
Lagt i opplag som reserve etter endt sesong. 

1. mai 2009:
Satt i rute Norheimsrute - Herand - Utne - Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidfjord.
30. september 2009:
Lagt i opplag som reserve etter endt sesong. 

1. mai 2010:
Satt i rute Norheimsrute - Herand - Utne - Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidfjord.
31. oktober 2010:
Lagt i opplag som reserve etter endt sesong. 

1. mai 2011:
Satt i rute Norheimsrute - Herand - Utne - Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidfjord.
31. oktober 2011:
Lagt i opplag som reserve etter endt sesong. 

Desember 2011:
Satt i rute Hareid - Valderøy - Ålesund.
1. januar 2012:
Drift og eierskap overført til Norled AS, Stavanger.
10. mars 2012:
Satt i rute Ålesund - Langevågen.
22. april 2012:
Lagt i opplag som reserve. 
1. mai 2013:
Satt i rute Norheimsrute - Herand - Utne - Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidfjord.
31. oktober 2013:
Lagt i opplag som reserve etter endt sesong. 
27. juni 2014:
Solgt til Koster Marin, Strömstad (Sverige). Omdøpt: "Kostervind", klargjort til nye eier hos Oma Slipp, Stord. 
Februar 2022:
Solgt til TKV Shipping AB,
Ödåkra (Sverige). Omdøpt: "Agnes af Torekov"

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker