HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Westcruise

Kallesignal: JXPP - IMO K102118 - Hjemmehavn: Ålesund
Dagens rederi: Go2Lofoten AS, Svolvær
Status: Hos Fjellstrand (2024)
Loa: 19,94 m
Br: 8 m
Dr:  m | De: 2 m
BRT: 100 | NT: 40
Passasjerer: 92
Fart: 23 knop
Verft: Ørjavik Industrier (3)
NMD​
Motor: 2 x GM Detriot 12V71
BHP pr motor: 738 | KW: 550
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, Nærøyfjorden (2000)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Stavanger (11. juni 2006)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Jåttavågen (26. juni 2006)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Stavanger (25. mai 2008)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Stavanger (11. juni 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Flåm (25. august 2016)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Bergen (1. februar 2018)
Mai 1987:
Levert fra Ørjavik Industrier AS, Lyngstad (3) til KS Westcruise As, Aalesund. Charter Ålesund - Geiranger og Ålesund - Runde.
1988:
Utleid til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde.
1989:
Tilbakelevert.
15. juni 1990:
Ny BRT: 68.
6. mai 1991:
Solgt til Fjordwing AS, Strandebarm.
Til ombygging (uvisst hvor). Nytt passasjerantall 88, Ny BRT: 85, NT: 34.

September 1993:
Drift overført til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. Innleid for rute Bekkjarvik - Austevoll - Hufthamar.
30. april 2000:
Tilbakelevert. Drift overført til Fjordwing AS, Strandebarm. 
10. oktober 2000:
Solgt til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Satt i rute Gudvangen - Flåm.
25. juli 2001:
Gikk på grunn ved Nerøyfjorden i rute fra Gudvangen til Flåm. Slept til land ved Tufte. Ingen personskader, men skade på begge propellene.
Høsten 2001:
Utleid til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen for rute Lofthus - Norheimsund.
3. mai 2004:
Solgt til Fjordservice AS, Stavanger. Satt i rute Stavanger - Flor&Fjære Sør Hidle.
20. april 2007:
Satt i rute
Stavanger - Byøyene - Hommersåk.
21. februar 2008:
Eierskap overført til Tide Sjø AS, Bergen.
2009:
Nye motorer: 2 x MAN LE410 ved GMC Kalhammeren i Stavanger.
10. mai 2010:
Solgt til Westcruise AS, Bergen
3. november 2014:
Solgt til RS Maritime AS, Ålesund.
5. januar 2015:
Satt i rute Molde - Bolsøya som erstatning for stengt Fannefjordtunnel.
19. januar 2015:

Ruten opphører etter Fannefjordtunnelen åpner for trafikk. 
11. mai 2016:
Solgt til Fjordcharter Norway AS, Haus.
22. juni 2023:
Solgt til GO2Lofoten AS, Svolvær.
12. mars 2024:
Omdøpt: "Alea of Lofoten"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker