HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Westjet

Kallesignal: - IMO 7529926 - Hjemmehavn: ​Kristiansand
Siste rederi i Norge: Haanes Rederi, Kristiansund
Status: Usikkert
Loa: 29,5 m
Br: 9,02 m
Dr: 1,3 m | De: 
BRT: | NT: 
Passasjerer: 203
Fart: 39 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (43)
​NSC
Motor: 2 x Avco Lycoming TF40
BHP pr motor: 3350 | KW: 
Fremdrift: Vannjet
Skrog: Aluminium
Picture
1977:
Levert av Westermoen Hydrofoil, Mandal (43) som et forsøksprosjekt til AS Haanes Rederi, Kristiansund. Fikk navnet sitt av verftet og fremdriftssystemet (vannjet). Loa: 29, 5 m, br: 9,02 og sertifisert for 203 passasjerer med en fart på 40 knop.
15. november 1977:
Demonstrasjon turer ut fra Oslo i tre dager.
2. desember 1977:
Tekniske prøvetur nordover seiler Kristiansund, Bodø, Lødingen, Harstad, Tromsø, Hammerfest til Westermoen Alta. I Alta blir det gjennomført installasjonsarbeid 

13. Mars 1978:
Satt i prøverute Tromsø - Bodø. Salten Dampskipsselskap, Bodø og Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø starter i samarbeid. Det hele starter med havari og "Fjordprinsessen" går de første turene til og med 21. mars
25. juni 1978:
Havnet i fjæresteinene ved ankom Lødingen, spjeldet fungerte ikke årsak til sammenstøtet. Ingen store skader så fartøyet fortsetter i rute til Bodø. 
1. oktober 1978:
Satt i prøverute Tromsø - Harstad. Salten Dampskipsselskap trekker seg ut og Troms Fylkes DS fortsetter. Stadige havari gjør at "Fjordkongen" blir satt inn som hovedfartøy. Tilbake i rute 1. februar 1979.
7. mars 1979:
Etter nok et havari blir fartøyet lagt i bøyene og TFDS avslutter lånet. Med stadige havari på impeller og høye bunkersutgifter blir fartøyet tilbakelevert verftet. Fartøyet seiler til Westermoen, Alta for utbedringer.
18. juli 1980:
Solgt til Alisur SA, Malaga (Spania) og omdøpt "Alisur Asul" 
Hjemmehavn: Tenerife. Satt i rute Las Palmas - Puerto de la Cruz.
1983:
Satt i rute Beirut - Larnaca.
1986:
Solgt, beholdt navnet. Passasjersetene i salongen blir fjernet og vinduene malt over. Skal visstnok vært involvert i smuglingssak på slutten av 80-tallet.
1989:
Hugget i Southampton.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker