Anne Line
Kallesignal: JXGS - IMO 8603693 - Hjemmehavn: Hønefoss
Siste rederi i Norge: Maad Sjøfart AS, Andenes
|
Siste status: i Rute Rhodos (Hellas) - Fethiye (Tyrkia)
|
Loa: 38,8 m
Br: 9,4 m Dr: 2,45 m BRT: 380 | NT: 124 |
Lasterom: 480 m3 (Thermo) 210 m3 (Dørk)
Fart: 29 knop (Fullastet) Verft: Fjellstrand Alum Yachts (1573) DNV +1A1, R180, Light Craft Catamaran E0 |
Motor: 2 x MTU 16396TB63
BHP pr motor: 1780 | KW: 1310 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
7. juli 1986:
Levert fra Fjellstrand (1573) til Gods-Trans, Hønefoss/Drammen som transportfartøy for føring av ferskfisk mellom Bergen og Europa. Loa 38,8 m, br 9,4. Sertifisert for fart i Nordsjøen. 5 mannskapslugarer, pauserom og kontor. Oktober 1990: Rederiet Gods-Trans konkurs. Fartøyet kjøpt opp av Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Omdøpt "Tjelden". Ombygd fra last til passasjer ved Holen Mekaniske Verksted, Langevåg. Passasjerantall 195. BT: 397, NT: 124. Fart: 33 knop. 3. april 1991: Satt i rute Bergen - Sunnhordland. 5. november 1991: Grunnstøtte ved Flesland med 12 passasjerer ombord. Mai 1993: Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København. Juli 1993: Tilbake i Bergen - Sunnhordland. 1. mai 1994: Satt i rute Stavanger - Leirvik Juni 1995: Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København. September 1995: Utleie avsluttet, tilbake til Stavanger - Leirvik. April 1996: Satt i rute Haugesund, Stavanger. 1. juli 1996: Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København. 14. august 1996: Utleie avsluttet, tilbake til Haugesund - Stavanger. Juni 1997: Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København. September 1997: Utleie avsluttet, tilbake til Haugesund - Stavanger. Juni 1998: Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København. November 1998: Utleie avsluttet, lagt i opplag. Mars 1999 Leid til Pilen AB, satt i rute Malmø - København. September 1999: Utleie avsluttet, satt i rute mellom Haugesund - Stavanger. 15. desember 1999: Satt inn i Flaggruten, Bergen - Stavanger. Utfører 20. minutters minnemarkering ved ulykkesstedet for Sleipnerforliset. 15. juni 2001: Drift og eierskap overført til HSD Sjø, Bergen. 29 - 30. august 2001: Utleid til Hayvard, Leirvik 10. juni - 14. juni 2004: Leid ut til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane. I rute for "Fjordtroll" i rute Bergen - Selje. 13. september 2005: Sammenstøt med kaien i Mosterhamn, ingen personskader. Juni 2006: I rute for "Kommandøren" i Bergen - Selje. 23. august 2006: Testturer angående mannskapsbytte i Nordsjøen, seiler ut fra Kristiansund. 3. november 2006: Drift og eierskap overført til Tide Sjø AS, Bergen. 26. februar 2006: Leid til Stavangerske AS, Stavanger for ruter Stavanger - Ryfylke. April 2007: På verft hos Fjellstrand AS, Omastrand. Påmontert teleskoglandgang i hekken for personellføring til Nordsjøen. 15. mai 2007: Første turen med personellføring i Nordsjøen. 18. juli 2008: Solgt til Maan Sjøfart, Andenes. Ny hjemmehavn Tromsø, omdøpt til "Maan Dolphin". Hvalsafari, stasjonert på Andenes. September 2008: Opplag i Øygarden etter endt hvalsafarisesong. 1. juni 2009: Hvalsafari, stasjonert på Andenes. 30. september 2009: Til Bergen for opplag etter endt sommersesong. 1. februar 2010: Utleid til Tide Sjø etter salget av "Vingtor" og satt inn i Flaggruten til nybygget var klar. 27. mars 2010: "Tideadmiral" overlevert, utleie avsluttet. 1. juni 2010: Hvalsafari, stasjonert på Andenes. 30. september 2010: Opplag i Bergen, utleid til Tide som reservefartøy i Flaggruten 1. juni 2011: Hvalsafari, stasjonert på Andenes. 30. september 2011: Opplag i Bergen, utleid til Tide som reservefartøy i Flaggruten. 18. januar 2012: Krasjet med kaien ved Hufthamar i nordgående flaggrute. 10. juni 2012: Hvalsafari, stasjonert på Andenes. 4. juli 2012: Innom Hammerfest for mannskapsbytte i Barentshavet, ca 80 nm nordvest for Hammerfest. 20. september 2012: Endt hvalsafarisesong. I rute for "Tideekspress" i Ålesund - Hareid. Oktober 2012: Opplag i Bergen, utleid til Norled som reservefartøy i Flaggruten. 15. juni 2013: Hvalsafari, stasjonert på Andenes. Oktober 2013: Opplag i Bergen. 31. mars 2015: Solgt til Sovereign Ferries (Westminster Group PLC), Sierra Leone. Omdøpt “Sierra Queen”. Lastet ombord i lastetskipet “Eendracht” 17.april med destinasjon Sierra Leone på Afrikas vestkyst. Fremme i Sierra Leone 30.april. Satt i rute fra hovedstaden Freetown til Freetown International Airport. 6. juni 2020: Solgt til Dodecanese Flying Dolphins, Rhodos, Hellas. Omdøpt “Ibiscus”. Lastet ombord i “Florijngracht” for frakt til Rhodos. Satt i rute Rhodos (Hellas) - Fethiye (Tyrkia). |