Tidligere saker
Fjordtind levert til Norled
Søndag 24. mars 2024
Torsdag 21.mars ble "Fjordtind" levert fra Brødrene Aa til Norled, og i dag startet turen nordover til Bodø. Tidligere i år ble søsterskipet "Fjordstrøm" levert til samme rederi, og til samme rute fra samme verft. Nå blir det noen dager med testing, så er også "Fjordtind" klar for Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål.
Vi ønsker å gratulere rederi, mannskap og de reisende med nok en flott båt
Torsdag 21.mars ble "Fjordtind" levert fra Brødrene Aa til Norled, og i dag startet turen nordover til Bodø. Tidligere i år ble søsterskipet "Fjordstrøm" levert til samme rederi, og til samme rute fra samme verft. Nå blir det noen dager med testing, så er også "Fjordtind" klar for Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål.
Vi ønsker å gratulere rederi, mannskap og de reisende med nok en flott båt
Ikke lenge igjen nå før Namdalingen er klar for rute
21. mars 2024
Den tredje "Namdalingen" er straks klar for nordlige strøk av Trøndelag. Hurtigbåten som er byggnummer 50 hos GS Marine ble sjøsatt tidligere denne måneden, og var i går onsdag på sin første prøvetur. Det er enda noe klargjøring før hun starter turen nordover til sitt ruteområdet Namsos - Rørvik - Leka, men det øye kan se fra avstand virker som de reisende kan vente seg en flott ny hurtigbåt. Hurtigbåten vil ha svært gode sjøegenskaper og er bygget for en signifikant bølgehøyde på opptil tre meter i følge ei pressemelding fra AtB.
Dette er den sjette hurtigbåten som blir levert til denne ruten.
Namsos Trafikkselskap fikk levert "Juvikingen" fra Westermoen Hydrofoil, Mandal i 1973, hun var første hurtigbåt på ruten og erstattet med det de gamle lokalbåtene. "Juvikingen" gikk til den første "Namdalingen" ble levert i 1990 og er med det den hurtigbåten som har hatt lengst fartstid som hovedfartøy på ruten.
"Namdalingen" ble levert fra Lindstøl Skips & Båtbyggeri i august 1990. Ho fikk ti år i ruten og ble like før jul 2000 erstattet av navnesøster "Namdalingen". Hun fikk dermed navnet "Namdalingen II" til hun ble solgt i 2003 til Trygve Tønnessen, Haus og har siden da seilt under navnet "Hardangerprins"
Den nye "Namdalingen" ble levert 21.desember 2000 fra samme verft som sin lillesøster, . Også nye "Namdalingen" fikk litt over ti år på ruten. Fra 2010 var det "Foldafjord" levert fra Brødrene Aa som var hovedfartøy, og "Namdalingen" ble lagt i opplag for salg. Et lite Finlandsopphold sommeren 2011, men for det meste ble "Namdalingen" liggende i opplag til hun ble solgt i april 2014 til North Frisian Offshore GmbH & Co KG., Pellworm (Tyskland). Seiler i dsg under tysk flagg med navnet "Seewind I".
"Foldafjord" var som nevnt levert i 2010 fra Brødrene Aa, og hun ble levert til FosenNamsos Sjø etter at de to trafikkselskapene i Nord- og Sør Trøndelag hadde fusjonert i 2008. "Foldafjord" var hovedfartøy til 1.mai 2019, da overtok Vidar Hop Skyssbåtar ruten og de satte inn "Fjord Viking" fra 2005 på ruten. "Foldafjord" ble i 2020 solgt til Helgøy Skyssbåt AS og seiler i dag under navnet "Helgøy Tind"
"Fjord Viking" gikk i ruten til februar i år, og i påvente av nye "Namdalingen" har "Lovund Express" trafikkert ruten.
Den tredje "Namdalingen" er straks klar for nordlige strøk av Trøndelag. Hurtigbåten som er byggnummer 50 hos GS Marine ble sjøsatt tidligere denne måneden, og var i går onsdag på sin første prøvetur. Det er enda noe klargjøring før hun starter turen nordover til sitt ruteområdet Namsos - Rørvik - Leka, men det øye kan se fra avstand virker som de reisende kan vente seg en flott ny hurtigbåt. Hurtigbåten vil ha svært gode sjøegenskaper og er bygget for en signifikant bølgehøyde på opptil tre meter i følge ei pressemelding fra AtB.
Dette er den sjette hurtigbåten som blir levert til denne ruten.
Namsos Trafikkselskap fikk levert "Juvikingen" fra Westermoen Hydrofoil, Mandal i 1973, hun var første hurtigbåt på ruten og erstattet med det de gamle lokalbåtene. "Juvikingen" gikk til den første "Namdalingen" ble levert i 1990 og er med det den hurtigbåten som har hatt lengst fartstid som hovedfartøy på ruten.
"Namdalingen" ble levert fra Lindstøl Skips & Båtbyggeri i august 1990. Ho fikk ti år i ruten og ble like før jul 2000 erstattet av navnesøster "Namdalingen". Hun fikk dermed navnet "Namdalingen II" til hun ble solgt i 2003 til Trygve Tønnessen, Haus og har siden da seilt under navnet "Hardangerprins"
Den nye "Namdalingen" ble levert 21.desember 2000 fra samme verft som sin lillesøster, . Også nye "Namdalingen" fikk litt over ti år på ruten. Fra 2010 var det "Foldafjord" levert fra Brødrene Aa som var hovedfartøy, og "Namdalingen" ble lagt i opplag for salg. Et lite Finlandsopphold sommeren 2011, men for det meste ble "Namdalingen" liggende i opplag til hun ble solgt i april 2014 til North Frisian Offshore GmbH & Co KG., Pellworm (Tyskland). Seiler i dsg under tysk flagg med navnet "Seewind I".
"Foldafjord" var som nevnt levert i 2010 fra Brødrene Aa, og hun ble levert til FosenNamsos Sjø etter at de to trafikkselskapene i Nord- og Sør Trøndelag hadde fusjonert i 2008. "Foldafjord" var hovedfartøy til 1.mai 2019, da overtok Vidar Hop Skyssbåtar ruten og de satte inn "Fjord Viking" fra 2005 på ruten. "Foldafjord" ble i 2020 solgt til Helgøy Skyssbåt AS og seiler i dag under navnet "Helgøy Tind"
"Fjord Viking" gikk i ruten til februar i år, og i påvente av nye "Namdalingen" har "Lovund Express" trafikkert ruten.
Fjord Viking bytter beite
22. februar 2024
Tirsdag 21. februar, på selveste kongens 87-årsdag var "Fjord Viking" ferdig i rute Namsos - Rørvik - Leka. "Lovund Express", som forøvrig var ferdig i Bygderuta i Osen dagen i forveien etter "Osen" ble satt inn, overtok stafettpinnen i påvente av nybygget "Namdalingen" er klar.
"Fjord Viking" ble levert 13.mai 2005 til Cruise Service, Langevåg som "Nordic Queen" og ble satt i ei prøveprosjekt-rute mellom Ålesund og Geiranger. Allerede høsten samme år ble et lengre leieopphold til Hardanger Sunnhordlanske DS, Bergen for rute Leirvik (Stord) - Sunnhordland - Kvinnherad. Her gikk hun til "Teisten" og "Tranen" ble levert i årsskiftet 2006/07. Hun ble omdøpt til "Fjord Molde" mars 2007 og benyttet til charter og annet utleie med base i Langevåg.
1. januar 2009 ble hun solgt til Tide Sjø, Bergen og satt i rute Ålesund - Langevåg, etter ett år der ble hun overført til Stavanger - Byøyene. Her gikk hun fast med "Fjordsol" til hun ble solgt til Vidar Hop Skyssbåtar i mai 2018 og ble senere omdøpt til "Fjord Viking". Siden 1. mai 2019 har hun vært hovedfartøy i rute
Namsos - Rørvik - Leka.
Nå venter en ny tilværelse i rute Stavanger - Byøyene, denne gang for Fjord1. Om det er snakk om salg, eller utleie til vites ikke per nå, men ho skal gå der til "Tansøy" er klar til å overta i løpet av høsten 2024.
Tirsdag 21. februar, på selveste kongens 87-årsdag var "Fjord Viking" ferdig i rute Namsos - Rørvik - Leka. "Lovund Express", som forøvrig var ferdig i Bygderuta i Osen dagen i forveien etter "Osen" ble satt inn, overtok stafettpinnen i påvente av nybygget "Namdalingen" er klar.
"Fjord Viking" ble levert 13.mai 2005 til Cruise Service, Langevåg som "Nordic Queen" og ble satt i ei prøveprosjekt-rute mellom Ålesund og Geiranger. Allerede høsten samme år ble et lengre leieopphold til Hardanger Sunnhordlanske DS, Bergen for rute Leirvik (Stord) - Sunnhordland - Kvinnherad. Her gikk hun til "Teisten" og "Tranen" ble levert i årsskiftet 2006/07. Hun ble omdøpt til "Fjord Molde" mars 2007 og benyttet til charter og annet utleie med base i Langevåg.
1. januar 2009 ble hun solgt til Tide Sjø, Bergen og satt i rute Ålesund - Langevåg, etter ett år der ble hun overført til Stavanger - Byøyene. Her gikk hun fast med "Fjordsol" til hun ble solgt til Vidar Hop Skyssbåtar i mai 2018 og ble senere omdøpt til "Fjord Viking". Siden 1. mai 2019 har hun vært hovedfartøy i rute
Namsos - Rørvik - Leka.
Nå venter en ny tilværelse i rute Stavanger - Byøyene, denne gang for Fjord1. Om det er snakk om salg, eller utleie til vites ikke per nå, men ho skal gå der til "Tansøy" er klar til å overta i løpet av høsten 2024.
Osenfjord ferdig i Osen
Fredag 2. februar 2024
Onsdag 31. januar var "Osenfjord" ferdig i bygderuta i Osen og i dag fredag forlot hun farvannet hun har gått i fast i rute i snart ti år. "Osenfjord" ble levert til daværende FosenNamsos Sjø i mai 2014 fra Brødrene Aa i Hyen. I dag er hun offisielt overtatt og solgt til Helgøy Skyssbåt. Avtalen om salg ble gjort allerede 10. juli i fjor, men i påvente av at hun skulle fullføre vakta si i Osen var overtagelsen først i dag. Vakta er nå over og hennes nye navn er "Helgøy Express".
I skrivende stund ankommer hun Kristiansund på sin ferd ned til Bømlo, hvor vi kan tenke oss at lokale tilpasninger og oppgradering skal gjøres til hennes nye liv som charterfartøy samt motorbytte til nye Tier III motorer. Det er forventet at hun skal være klar for oppdrag fra 1. mars.
I Osen har Vidar Hop Skyssbåter overtatt ruten, og inntil "Osen" (Ex: "Meløytind" (1994)) er klar vil ruten etterhvert bli trafikkert av "Lovund Express". Men akkurat nå er det "Fjord Viking" som trafikkerer ruten.
Onsdag 31. januar var "Osenfjord" ferdig i bygderuta i Osen og i dag fredag forlot hun farvannet hun har gått i fast i rute i snart ti år. "Osenfjord" ble levert til daværende FosenNamsos Sjø i mai 2014 fra Brødrene Aa i Hyen. I dag er hun offisielt overtatt og solgt til Helgøy Skyssbåt. Avtalen om salg ble gjort allerede 10. juli i fjor, men i påvente av at hun skulle fullføre vakta si i Osen var overtagelsen først i dag. Vakta er nå over og hennes nye navn er "Helgøy Express".
I skrivende stund ankommer hun Kristiansund på sin ferd ned til Bømlo, hvor vi kan tenke oss at lokale tilpasninger og oppgradering skal gjøres til hennes nye liv som charterfartøy samt motorbytte til nye Tier III motorer. Det er forventet at hun skal være klar for oppdrag fra 1. mars.
I Osen har Vidar Hop Skyssbåter overtatt ruten, og inntil "Osen" (Ex: "Meløytind" (1994)) er klar vil ruten etterhvert bli trafikkert av "Lovund Express". Men akkurat nå er det "Fjord Viking" som trafikkerer ruten.
Gjerøy solgt til Fjordcharter Norway
12. januar 2024
Fjordcharter Norway overtok i dag hurtigbåten "Gjerøy" fra Fylkesbåtene AS, Bodø i Sandnessjøen. Hurtigbåten er i skrivende stund på sin ferd ned til Bergen. Hennes nye navn er "Experience Bergen".
Hurtigbåten ble levert 5. juni 2003 fra Oma Båtbyggeri på Stord til Helgelandske og ble satt i rutene Sandnesjøen - Bjørn - Løkta - Nesna, Solfjellsjøen - Vandve og Austbø - Herøy - Sandnessjøen. Her gikk hun frem til 2015, da ble kjøpsklausul benyttet og hun ble solgt til Nordland Fylkeskommune og satt i rute i Rødøybassenget under navnet "Gjerøy" hvor Torghatten Nord stod for driften. Ei rute hun gikk fast i til og med 29. desember 2023. Da overtok "Børtind" og "Gjerøy" gikk til Sandnessjøen i påvente overtagelse til nye eiere senere i januar.
Nå venter et nytt liv i Bergen som charterfartøy.
Vi ønsker å gratulere eier og mannskap i Fjordcharter Norway med ny båt
Fjordcharter Norway overtok i dag hurtigbåten "Gjerøy" fra Fylkesbåtene AS, Bodø i Sandnessjøen. Hurtigbåten er i skrivende stund på sin ferd ned til Bergen. Hennes nye navn er "Experience Bergen".
Hurtigbåten ble levert 5. juni 2003 fra Oma Båtbyggeri på Stord til Helgelandske og ble satt i rutene Sandnesjøen - Bjørn - Løkta - Nesna, Solfjellsjøen - Vandve og Austbø - Herøy - Sandnessjøen. Her gikk hun frem til 2015, da ble kjøpsklausul benyttet og hun ble solgt til Nordland Fylkeskommune og satt i rute i Rødøybassenget under navnet "Gjerøy" hvor Torghatten Nord stod for driften. Ei rute hun gikk fast i til og med 29. desember 2023. Da overtok "Børtind" og "Gjerøy" gikk til Sandnessjøen i påvente overtagelse til nye eiere senere i januar.
Nå venter et nytt liv i Bergen som charterfartøy.
Vi ønsker å gratulere eier og mannskap i Fjordcharter Norway med ny båt
Gulen Skyss kjøper Florø Skyssbåt
4. januar 2024
Torsdag kom det ut en pressemelding om at GulenSkyss AS kjøper Florø Skyssbåt. De to rederiene med hovedkontor i henholdsvis Eivindvik og Florø har totalt over 50 ansatte fordelt på hurtigbåter, skyssbåter og ambulansefartøy. I tillegg driver Florø Skyssbåt tilbringertjenesten for los ut fra Florø. Overtagelsesdato er satt til 15. februar men for publikum vil ikke det skje store forandringene. Florø Skyssbåt vil fortsette som før, bare nå som heleid datterselskap av GulenSkyss. Oppkjøpet er for å kunne stå sterkere i forbindelse med å delta i større anbud.
Torsdag kom det ut en pressemelding om at GulenSkyss AS kjøper Florø Skyssbåt. De to rederiene med hovedkontor i henholdsvis Eivindvik og Florø har totalt over 50 ansatte fordelt på hurtigbåter, skyssbåter og ambulansefartøy. I tillegg driver Florø Skyssbåt tilbringertjenesten for los ut fra Florø. Overtagelsesdato er satt til 15. februar men for publikum vil ikke det skje store forandringene. Florø Skyssbåt vil fortsette som før, bare nå som heleid datterselskap av GulenSkyss. Oppkjøpet er for å kunne stå sterkere i forbindelse med å delta i større anbud.
Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål blir elektrisk
31. desember 2023
Det må være travelt på rederikontorene til Norled i disse dagene. For i tillegg til at de nå skal ut på Stavanger - Byøyene og inn på tre hurtigbåtruter i Trøndelag overtar de også Hvalersambandet og lokalruter utfra Bodø. Fra 1. januar er det operatørbytte også på Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål. Her blir det for første gang en ny operatør da Torghatten Nord har seilt der siden den spede begynnelse. Dog under andre rederinavn. Først var det Salten Dampskipsselskap med "Børtind" som seilte her, til de ble kjøpt opp og ble en del av Ofoten og Vesteraalske DS i 1991. OVDS og TFDS fusjonerte i 2006 og da var det Hurtigruten Group som driftet fremtil Torghatten Nord overtok ferge- og hurtigbåtflåten i 2009. "Skogøy" har vært lengstlevende som hovedfartøy på ruten. Gikk her til og med 2015. Etter da har "Fjordprinsessen" og "Ofoten" trafikkert, sistnevente ble reserve ved leveringen av "Børtind" i 2020.
Andre hurtigbåter som "Nordfolda", "Rødøyløven" og "Vågsfjord" har også seilt på rutene enten.
Fra i morgen er det altså slutt for Torghatten Nord, men slik vi har forstått så vil "Fjordprinsessen " og "Ofoten" fortsette på rutene til "Fjordstrøm" og "Fjordtind" er levert fra Brødrene Aa i Hyen. "Børtind" blir overført til Rødøybassenget.
31. desember 2023
Det må være travelt på rederikontorene til Norled i disse dagene. For i tillegg til at de nå skal ut på Stavanger - Byøyene og inn på tre hurtigbåtruter i Trøndelag overtar de også Hvalersambandet og lokalruter utfra Bodø. Fra 1. januar er det operatørbytte også på Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål. Her blir det for første gang en ny operatør da Torghatten Nord har seilt der siden den spede begynnelse. Dog under andre rederinavn. Først var det Salten Dampskipsselskap med "Børtind" som seilte her, til de ble kjøpt opp og ble en del av Ofoten og Vesteraalske DS i 1991. OVDS og TFDS fusjonerte i 2006 og da var det Hurtigruten Group som driftet fremtil Torghatten Nord overtok ferge- og hurtigbåtflåten i 2009. "Skogøy" har vært lengstlevende som hovedfartøy på ruten. Gikk her til og med 2015. Etter da har "Fjordprinsessen" og "Ofoten" trafikkert, sistnevente ble reserve ved leveringen av "Børtind" i 2020.
Andre hurtigbåter som "Nordfolda", "Rødøyløven" og "Vågsfjord" har også seilt på rutene enten.
Fra i morgen er det altså slutt for Torghatten Nord, men slik vi har forstått så vil "Fjordprinsessen " og "Ofoten" fortsette på rutene til "Fjordstrøm" og "Fjordtind" er levert fra Brødrene Aa i Hyen. "Børtind" blir overført til Rødøybassenget.
Fjord1 overtar Byøyene
29. desember 2023
Fra 1. januar 2024 er det også operatørbytte på Stavanger - Byøyene og det er Fjord1 som skal drifte rutene her. Det vil si at det er slutten for Norled og hurtigbåten "Fjordsol" som etter snart 20 år på ruten ventes en liten stund i opplag. "Medstraum" som ble satt i rute tilbake i juli 2022 fortsetter på ruten og fra februar vil hun samseile med "Fjord Viking". "Fjord Viking" er en gammel kjenning fra ruten da hun under navnet "Fjord Molde" trafikkerte her fra januar 2010 til hun ble solgt i mai 2018. "Fjord Viking" har siden mai 2019 gått i rute Namsos - Rørvik - Leka, og det er også her hun blir å gå til hun blir avløst av nybygg på nyåret. Til "Fjord Viking" er på plass ryktes det om at enten "Helgøy Glimt" eller "Helgøy Tind" vil trafikkere ruten i lag med "Medstraum"
29. desember 2023
Fra 1. januar 2024 er det også operatørbytte på Stavanger - Byøyene og det er Fjord1 som skal drifte rutene her. Det vil si at det er slutten for Norled og hurtigbåten "Fjordsol" som etter snart 20 år på ruten ventes en liten stund i opplag. "Medstraum" som ble satt i rute tilbake i juli 2022 fortsetter på ruten og fra februar vil hun samseile med "Fjord Viking". "Fjord Viking" er en gammel kjenning fra ruten da hun under navnet "Fjord Molde" trafikkerte her fra januar 2010 til hun ble solgt i mai 2018. "Fjord Viking" har siden mai 2019 gått i rute Namsos - Rørvik - Leka, og det er også her hun blir å gå til hun blir avløst av nybygg på nyåret. Til "Fjord Viking" er på plass ryktes det om at enten "Helgøy Glimt" eller "Helgøy Tind" vil trafikkere ruten i lag med "Medstraum"
Ny anbudsperiode i Trøndelag
28. desember 2023
I løpet av 2024 vil det skje endringer på hurtigbåtflåten i Trøndelag.
Ruteområde 1 vil fra 2. januar 2024 bli driftet av Norled AS. Det vil si at Kystekspressen ANS som har trafikkert ruten i siden oppstart i 1994 nå straks er ferdig på ruten. I første omgang vil "Ladejarl" trafikkere ruten med "Fjordjarl" i påvente av nybyggene skal bli ferdig. "Tyrhaug" og "Terningen" som har trafikkert Kystekspressen siden 2014 er solgt til Fjord1 og er planlagt ombygd hos Brødrene Aa, hvor de skal klargjøres for nye ruter fra 20. januar 2025. "Trondheimsfjord I" og "Trondheimsfjord II" vil fortsette i sine ruter med under Norled sitt rederiflagg.
For ruteområde 1 gjelder følgende ruter:
Rute 800 Trondheim - Kristiansund
Rute 805 Trondheim - Brekstad
Rute 810 Trondheim - Vanvikan
Reserve blir "Teisten"
Nye hovedfartøy vil fases inn etter hvert hvor første er planlagt driftsstart i april.
"Mjølner" i rute 810 (driftsstart april 2024)
"Tyra" i rute 800 (driftsstart juli 2024)
"Vår" i rute 800 (driftsstart september 2024)
"Magni" i rute 805 (driftsstart november 2024)
Ruteområde 2 Øyrekka (Dyrøy - Sørbuøy - Gjesingen - Halten) fortsetter Torghatten Midt med "Vetlefjord" som hovedfartøy. En hurtigbåt som er godt kjent blant de reisende da det har vært hovedfartøy her siden 2016. Hurtigbåten fra 2002 har i høst fått oppgraderinger hos Oma Slipp med blant annet nye hovedmotorer, oppgradering av manøvreringssystem, ny salong, ny kran og egne soner for frakt av dyr. Anbudsstart er 1. januar 2024
Ruteområde 3 gjelder rutene Rute 830, 835 og 980. Her overtar og fortsetter Vidar Hop Skyssbåter.
Rute 830 Sandviksberget - Sætervika og Rute 835 Sandviksberget - Skjærvøy vil bli trafikkert av "Osen" (Ex: "Meløytind") fra 1. februar 2024 og overtar ruten fra "Osenfjord" til Torghatten Midt. På Rute 980 Namsos - Rørvik - Leka vil et nybygg levert fra GS Marine settes inn, og ryktene vil ha det til at navnet på nybygget blir "Namdalingen". "Fjord Viking" vil bli overført til Stavanger.
28. desember 2023
I løpet av 2024 vil det skje endringer på hurtigbåtflåten i Trøndelag.
Ruteområde 1 vil fra 2. januar 2024 bli driftet av Norled AS. Det vil si at Kystekspressen ANS som har trafikkert ruten i siden oppstart i 1994 nå straks er ferdig på ruten. I første omgang vil "Ladejarl" trafikkere ruten med "Fjordjarl" i påvente av nybyggene skal bli ferdig. "Tyrhaug" og "Terningen" som har trafikkert Kystekspressen siden 2014 er solgt til Fjord1 og er planlagt ombygd hos Brødrene Aa, hvor de skal klargjøres for nye ruter fra 20. januar 2025. "Trondheimsfjord I" og "Trondheimsfjord II" vil fortsette i sine ruter med under Norled sitt rederiflagg.
For ruteområde 1 gjelder følgende ruter:
Rute 800 Trondheim - Kristiansund
Rute 805 Trondheim - Brekstad
Rute 810 Trondheim - Vanvikan
Reserve blir "Teisten"
Nye hovedfartøy vil fases inn etter hvert hvor første er planlagt driftsstart i april.
"Mjølner" i rute 810 (driftsstart april 2024)
"Tyra" i rute 800 (driftsstart juli 2024)
"Vår" i rute 800 (driftsstart september 2024)
"Magni" i rute 805 (driftsstart november 2024)
Ruteområde 2 Øyrekka (Dyrøy - Sørbuøy - Gjesingen - Halten) fortsetter Torghatten Midt med "Vetlefjord" som hovedfartøy. En hurtigbåt som er godt kjent blant de reisende da det har vært hovedfartøy her siden 2016. Hurtigbåten fra 2002 har i høst fått oppgraderinger hos Oma Slipp med blant annet nye hovedmotorer, oppgradering av manøvreringssystem, ny salong, ny kran og egne soner for frakt av dyr. Anbudsstart er 1. januar 2024
Ruteområde 3 gjelder rutene Rute 830, 835 og 980. Her overtar og fortsetter Vidar Hop Skyssbåter.
Rute 830 Sandviksberget - Sætervika og Rute 835 Sandviksberget - Skjærvøy vil bli trafikkert av "Osen" (Ex: "Meløytind") fra 1. februar 2024 og overtar ruten fra "Osenfjord" til Torghatten Midt. På Rute 980 Namsos - Rørvik - Leka vil et nybygg levert fra GS Marine settes inn, og ryktene vil ha det til at navnet på nybygget blir "Namdalingen". "Fjord Viking" vil bli overført til Stavanger.
Fjordlyn solgt
23. desember 2023
Da nærmer Fjordlyn (ex: Tidelyn) sine siste dager i Norge seg. Hurtigbåten er blitt heist på land i Mekjarvika og klargjøres som dekkslast for seilas til De Forente Arabiske Emirater - hit var det også "Fjorddrott" fra 1990 havnet tilbake i 2007.
Fjordlyn ble slettet fri for heftelser i NOR-registeret 22. desember 2023.
23. desember 2023
Da nærmer Fjordlyn (ex: Tidelyn) sine siste dager i Norge seg. Hurtigbåten er blitt heist på land i Mekjarvika og klargjøres som dekkslast for seilas til De Forente Arabiske Emirater - hit var det også "Fjorddrott" fra 1990 havnet tilbake i 2007.
Fjordlyn ble slettet fri for heftelser i NOR-registeret 22. desember 2023.
Fjordstrøm straks klar for overlevering
21. desember 2023
Norleds nye hurtigbåt Fjordstrøm er straks klar for overlevering fra verftet Brødrene Aa i Hyen. Hurtigbåten har i det siste drevet med testkjøringer på Hyenfjorden og Nordfjorden. Norled vant anbudet for rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål, og overtar fra Torghatten Nord fra 1.januar 2024. Her skal Fjordstrøm sammen med sin søster Fjordtind inn i rute på nyåret. Inntil videre vil Fjordprinsessen og Ofoten vil trafikkere rutene til nybyggene er klar. Børtind blir flyttet til Rødøybassenget og erstatter Gjerøy. Sistnevnte er solgt.
21. desember 2023
Norleds nye hurtigbåt Fjordstrøm er straks klar for overlevering fra verftet Brødrene Aa i Hyen. Hurtigbåten har i det siste drevet med testkjøringer på Hyenfjorden og Nordfjorden. Norled vant anbudet for rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål, og overtar fra Torghatten Nord fra 1.januar 2024. Her skal Fjordstrøm sammen med sin søster Fjordtind inn i rute på nyåret. Inntil videre vil Fjordprinsessen og Ofoten vil trafikkere rutene til nybyggene er klar. Børtind blir flyttet til Rødøybassenget og erstatter Gjerøy. Sistnevnte er solgt.
Frøyfart ankommet Stokksund
20. desember 2023
Frøyfart har seilt sin siste tur og har avsluttet sin 32 år lange karriere. Ankom Stokksund onsdag 20.desember er gjort klar til hugging.
Frøyfart ble levert fra Mjosundet Båtbygg i juni 1991 til Fosen Trafikklag i Trondheim og trafikkerte fast i Øyrekken i mange år før ho i 2014 ble erstattet av Frovær. Har siden da vært reserveskip for FosenNamsos og Torghatten Trafikkselskap hvor hun blant annet har vikariert i Bindalen, til Vega og ikke minst sitt gamle samband i Øyrekken. I august tidligere i år ble det påvist store skader i skroget og Frøyfart fikk seilingsnekt, reprasjonskostandene viste seg å bli for kostbare og dermed var det over for Frøyfart.
20. desember 2023
Frøyfart har seilt sin siste tur og har avsluttet sin 32 år lange karriere. Ankom Stokksund onsdag 20.desember er gjort klar til hugging.
Frøyfart ble levert fra Mjosundet Båtbygg i juni 1991 til Fosen Trafikklag i Trondheim og trafikkerte fast i Øyrekken i mange år før ho i 2014 ble erstattet av Frovær. Har siden da vært reserveskip for FosenNamsos og Torghatten Trafikkselskap hvor hun blant annet har vikariert i Bindalen, til Vega og ikke minst sitt gamle samband i Øyrekken. I august tidligere i år ble det påvist store skader i skroget og Frøyfart fikk seilingsnekt, reprasjonskostandene viste seg å bli for kostbare og dermed var det over for Frøyfart.