Fjordlys
Kallesignal: LLVB - IMO 9266434 - Hjemmehavn: Stavanger
Dagens rederi: Torghatten Midt, Trondheim
|
Status pr 2023: Dyrøy - Øyrekken
|
Loa: 25,7 m
Br: 9 m De: 3,35 m BRT: 142 | NT: 43 |
Passasjerer: 60 | Last: 8 biler
Fart: 25 knop (28 knop maks) Verft: Oma Båtbyggeri (517) NMD |
Motor: 2 x MTU 12V 183 TE72
BHP pr motor: 818 | KW: 610 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Aluminium |
21. juni 2002:
Levert fra Oma Båtbyggeri (517) til Lysefjord KS, Stavanger (Stavangerske 60 % og Rødne Trafikk 40 %). Operatør er Rødne Trafikk for ruten Stavanger - Lysebotn - Lauvik og Stavanger - Firsterøyane - Judaberg. Sertifisert for 60 passasjerer og 8 biler. 27. april 2007: Solgt til Fjord1 Fylkesbåtane, Florø og satt inn i lokalruter med base i Florø. 21. mai 2007: Omdøpt "Vetlefjord". Hjemmehavn: Florø. 13. August 2010: Grunnstøtte ved Tansøy utenfor Florø med 5 passasjerer, mannskap på 3 og en bil med henger ombord. Senere slept av grunn ved hjelp av redningsskøyta og buksert til Florø. Årsaken viser seg å være teknisk svikt. 25. april 2012: Drift og eierskap overført til Fjord1 AS, Florø 17. oktober 2012: Drift overført til Boreal Transport, Region Helgelandske. Innleid for rute Solfjellsjøen - Vandve - Dønna - Nesna for "Dønna". 12. november 2012: Tilbakelevert, drift overført til Fjord1. 1. mai 2013: Satt i Kystvegekspressen Florø - Villevik - Smørhamn - Hennøystranda - Leirgulen - Måløy. 1. juni 2013: Lagt i opplag som reserve. 2. desember 2015: Drift overført til FosenNamsos Sjø, Trondheim. Satt i rute 820 Dyrøy-øyrekken i Frøya kommune 11. februar 2016: Solgt til FosenNamsos Sjø, Trondheim. Satt i rute 820 Dyrøy-øyrekken i Frøya kommune. 1. mars 2022: Drift og eierskap overført til Torghatten Midt, Trondheim. 2. oktober 2023: Tilløp til brann ombord, kommer seg til kai på Frøya. Til Oma Slipp for reparasjoner og oppgradering for klargjøring til nytt anbud i samme rute. |