Tedno
Kallesignal: JWQH - IMO 9392494 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Norled AS, Stavanger
|
Status: Solgt til Runmarö Båttaxi AS, Stavnös (Sverige)
|
Loa: 22,5 m
Br: 7,6 m Dr: 1,25 m | De: 2,67 m BRT: 118 | NT: 47 |
Passasjerer: 85 | Last: 1,5 tonn gods
Fart: 35 knop Verft: Oma Båtbyggeri (523) NSC |
Motor: 2 x MTU 8V2000M72CR
BHP pr motor: 1448 | KW: 1080 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
4. april 2007:
Levert fra Oma Båtbyggeri, Stord (523) til Tide Sjø, Bergen. Loa: 22,5 m, br: 7,6 m og sertifisert for 85 passasjerer og 1,5 tonn gods, med en maks fart på 35 knop. Satt i rute Hufthamar - Sandtorv - Møkster - Litlakalsøy - Lundøy - Hevrøy - Bekkjarvik. 1. januar 2012: Drift og eierskap overført til Norled AS, Stavanger. 31. desember 2013: Lagt i opplag i Leirvik, Stord. 30. april 2014: Ombygd hos Oma Slipp, nytt passasjerantall 112. Ny BRT: 129, NT: 51. 3. mai 2014: Satt i sommerrute på Hardangerfjorden, Norheimsund - Herand - Utne -Lofthus - Kinsarvik - Ulvik - Eidsfjord. August 2014: Lagt i opplag som reserve. 22. juni 2017: Drift overført til Seatours Ltd (Seaferdir EHF), Stykkholmur (Island). Omdøpt: "Akranes". Satt i rute Akranes - Reykjavik. 28. desember 2017: Tilbakelevert. Drift overført Norled AS, Stavanger. 29. januar 2018: Omdøpt: "Tedno", kallesignal: LFIQ. Lagt i opplag i Stavanger som reserve. 2021: Nytt maskineri: 2 x MTU 12V2000 M72 CR. BHP: 965, KW: 720. Ny fart: 28 knop. 17. januar 2022: Solgt til Runmarö Båttaxi AS, Stavnös (Sverige). Omdøpt: "Syreni". Satt i rute Stockholm - Sandhamn (Sverige). 11. september 2024: Solgt til Rederiet BSC AS, Kokstad. Omdøpt "Eric the Red". |