Beinveien
Kallesignal: LGCC - IMO 9073799 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
|
Status: Som "Kostersund" (Sverige)
|
Loa: 32 m
Br: 9,24 m De: 3,945 m BRT: 305 | NT: 99 |
Passasjerer: 177
Fart: 26 knop Verft: Båtservice Holding (8) DNV +1A1 HSLC R4 Passenger E0 |
Motor: 2 x MTU 183 TE92
BHP pr motor: 913 | KW: 680 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Aluminium |
9. desember 1992:
Levert fra Båtservice Holding AS, Mandal til Vest-Trafikk AS, Bergen for rute mellom Askøy og Bergen. Loa: 32 m, br: 9,24 og sertifisert for 177 passasjerer med en servicefart på 26 knop. 1990-tallet: Passasjerantall øket til 211 11. august 2000: Drift og eierskap overført til HSD Buss, Bergen. 15. juni 2001: Drift og eierskap overført til HSD Sjø, Bergen. Desember 2002: Bygget nye nødutganger på sidene, passasjerantall redusert til 198. 16. januar 2004: Med i søket etter overlevende etter Rocknes-forliset i Vatlestraumen. 16. august 2006: Leid til Stavangerske i rute Stavanger - Haugesund og Stavanger - Judaberg. Utleie avsluttet 28. august. 4. desember 2006: Drift og eierskap overført til Tide Sjø, Bergen 13. april 2007: Solgt til Koster Marin, Sydkoster (Sverige). Omdøpt: "Kostersund". Nytt kallesignal: SMFL. Passasjerantall økt til 290 (150 sitteplasser). 2010: Nye motorer: 2 x Scania Dl16M, BHP: 600, KW: 447. |