Brynilen
Kallesignal:LAFA - IMO 7514488 - Hjemmehavn: Hammerfest
Siste rederi i Norge: Marine Service AS, Oslo
|
Siste status: Som "For" Kroatia (2020)
|
Loa: 26,65 m
Br: 9,02 m De: 2,61 m BRT: 198 | NT: 107 |
Passasjerer: 94 | Lasterom: 61 m3
Fart: 26 knop Verft: Westermoen Hydrofoil, Mandal (44) NSC |
Motor: 2 x MTU
BHP pr motor: 1100 | KW: 820 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
30. juni 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (44) til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Loa: 26,65 m, br: 9,02 m og sertifisert for 94 passasjerer med en fart på 24 knop. Satt i rute Øksfjord - Loppastedene, Øksfjord - Hasvik Hammerfest, og Bygderuta i Sørøysundet. 12. februar 1980: Satt i rute Bygderuta i Sørøysundet og Havøysund - Måsøystedene. 9. juni 1980: I mellom Hammerfest og Håja fikk "Tensund" lekkasje med fem mann ombord, "Brynilen" og "Skjånes" får assistert og "Brynilen" får etter hvert slept havaristen til Hammerfest. 2. juni 1987: Satt i rute Bygderuta i Sørøysund og Hammerfest - Havøysund -Honningsvåg 21. september 1989: I morgen rute fra Honningsvåg oppdages en 22 fots sjark drivende, sjarken "Holger" hadde i det uventede uværet søkt nødhavn i Vannfjorden kvelden før. På nattmorgen røyk fortøyningen, sjarken mistet fremdriften pga tau i propell og havnet i fjæresteinene. Etter floa fløyt sjarken av å ble drivende i ca 8 nm i nordøst retning. "Brynilen" fikk sjarken i le og kalt opp redningsskøyta. 11. mai 1990: I rute til Gunnarnes blir fartøy tatt av brottsjø og kastet mot land, hvor det treffer stein og får en flenge i skroget. Mannskapet velger å sette av passasjerene på Gunnarnes og går til Hammerfest for egen maskin. Tilbake i rute 31.mai. 30. juni 1994: Lagt i opplag som reserve i Hammerfest 10. juli 1994: Settes i sommercruise på Porsangerfjorden, Hamnbukt - Honningsvåg. 19. juli 1994: Ny BRT: 201, NT: 62. 30. juli 1994: Sesongen over, lagt i opplag som reserve i Hammerfest 25. mars 1996: Solgt til Marine-Service As, Oslo. Omdøpt: "Oslo IV". Motorbytte ved Lindstrøl Skipsbyggeri, Risør. Settes i rute Oslo - Strømstad og samtidig reserve for "Prinsessen" og "Sørlandscruise". 16. april 1998: Solgt til SEM Marina, Split (Kroatia). Omdøpt "For". Lasterom fjernet og passasjerantall øket til 151. Satt i rute Hvar - Split. 2008: Nytt interiør i salongen. 2020: Lagt i opplag for salg. |