Cetacea
Kallesignal: LNWS - IMO 9372145 - Hjemmehavn: Tromsø
Dagens rederi: Rødne Trafikk, Sjernarøy
|
Status: Cruise til Modalen
|
Loa: 23,33 m
Br: 7,8 m De: 2,5 m BRT: 147 | NT: 57 |
Passasjerer: 97
Fart: 34 knop Verft: Brødrene Aa (245) NSC Klasse B, Liten Kystfart, HSC 2000 |
Motor: 2 x MAN V12D2842 LE410
BHP pr motor: 1004 | KW: 749 Fremdrift: Propell Skrog: Carbon Fibre |
13. Juni 2006:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (245) til Jakobsen & Sønner, Tromsø. Lengde: 23,3 m, bredde 7,8 m og sertifisert for 97 passasjerer med fart på 34 knop. Utstyrt med sonar. Benyttes til charter/hvalsafari med base utfra Tromsø. November 2007: Leid av Veolia Transport Nord til Rute 003 Bygderuta i Sørøysundet og Rute 007 Snøhvitekspressen (Hammerfest - Alta). Også leid ut til Hurtigruten ASA, men usikker når i Bjørkøyruta. September 2008: Innleid til Veolia TN på ny i rute 007. April 2009: Solgt til Rødne Trafikk, Sjernarøy og omdøpt: "Rygercruise" Hjemmehavn: Haugesund. 1. juni 2011: Satt i sommerrute mellom Bergen og Modalen. Oktober 2011: Leid ut til Barents Nord, Øksfjord og satt i rute Alta - Lillebukt (Stjernøya) i reserve for "Nefelin IV". 6. januar 2012: Utleie avsluttet, går til Øksfjord Slipp og Mek for byttet av gear. 1. juni 2012: Satt i sommerrute mellom Bergen og Modalen. 24. september 2012: Leid ut til Fjord1 Fylkesbåtane, Florø for Kystvegekspressen Florø - Villevik - Smørhamn - Hennøystrand - Leirgulen - Måløy. 1. mai 2013: Utleie ferdig, satt i sommerrute mellom Bergen og Modalen. 1. november 2013: Utleid til Norled for ettermiddagsturen i Haugesundruten. 30. desember 2013: Siste tur i Haugesundruten for Norled. 1. januar 2014: I rute Kystvegekspressen, Florø - Måløy. Februar 2014: I rute Bergen - Os - Tysnes - Rosendal for "Rygerkongen" som er reserve for "Rygerfonn". 25. mars 2014: Satt i skoleruten Våge - Bruntveit - Os. Og Charterturer til Modalen fra Bergen. 8. april 2018: Satt i rute Ålesund - Godøy i forbindelse vedlikehold av Godøytunnelen. 3. februar 2019: Vedlikehold av Godøytunnelen ferdig, ruten opphører. Tilbake til Bergen som charter og reserve. |