Draupner
Kallesignal: LARO - IMO 8816065 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Hardanger Sunnhordlanske DS, Bergen
|
Siste status: Solgt til Taiwan (2002)
|
Loa: 38,82 m
Br: 9,4 m Dr: 1,4 m BRT: 430 | NT: 138 |
Passasjerer: 271
Fart: 37 knop 700 l/t Verft: Kværner Fjellstrand (1590) DNV +1A1, R45, Light Craft, E0 |
Motor: 2x MTU 16V 396 TB84
BHP pr motor: 2772 | KW: 2040 Fremdrift: Propell Skrog: Alumunium |
26. mai 1989:
Levert fra Fjellstrand Alum. Yachts, Omastrand (1590) (overbygget bygget hos Oma Båtbyggeri) til Flaggruten ANS, Stavanger. Sertifisert for 271 passasjerer med en fart på 37 knop. Satt i rute mellom Bergen og Stavanger. Juli 1992: Hjemmehavn: Bergen 31. desember 1991: Drift overført til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. 20. august 1992: Solgt til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. 23. april 1993: Hjemmehavn: Haugesund. 21. mai 1996: Lagt i opplag. 17. juni 1996: Utleid til Dampskibsselskabet ØResund AS, København. Satt i rute Swinojsci (Polen) - Sassnitz (Tyskland). 1. oktober 1996: Utleie avsluttet i august, tilbakelevert. Satt i rute Bergen - Stavanger, 21. oktober. April 1997: Ommalt i HSD nye farger, hvit foran, HSD-pilen i rødt og blått akter. 5. mars 1999: Omdøpt "Tyrving" 8. august 1999: Lagt i opplag, ny status som reserveskip til Flaggruten. 27. november 1999: Satt inn i Flaggruten. Har første tur over Sletta etter Sleipnerulykken 9. desember 1999. 1 minutt stillhet ved ulykkesstedet. Juni 2001: Drift overført HSD Sjø 14. januar 2002: Siste tur i Flaggruten, solgt til Evertrust Fast Ferry CO, Taiwan. Omdøpt: "Superstar", passasjersalongene noe ombygd og nytt passjasjerantall er 362. |