Draupner
Kallesignal: LJYC - IMO 9193044 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
|
Status pr 2023: Som "Aysen"
|
Loa: 41,75 m
Br: 12,5 m Dr: 1,6 m | De: 4,18 m BRT: 735 | NT: 231 |
Passasjerer: 358
Fart: 38 knop Verft: Austal Ships Pty (84) DNV |
Motor: 2 x MTU 16V 4000 M70
BHP pr motor: 3152 | KW: 2320 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
19. august 1999:
Levert fra Austal Ships, Australia til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipselskap, Bergen for Flaggruten (Bergen - Stavanger). Loa: 41,75 m, br 12,5 m og sertifisert for 358 passasjerer med en fart på 38 knop. 25. august 1999: Satt i rute Bergen - Stavanger (Flaggruten). 26. november 1999: Med i søket etter overlevende da søsterskipet "Sleipner" forliste med 76 passasjerer og mannskap på 9. 27. november 1999: Seilingforbud etter Sleipnerforliset. Lagt i opplag Leirvika (Stord). 1. februar 2001: Lagt i opplag ved Skjøndal Slip As. 23. mai 2001: Etter mang en oppgradering på blant annet redningsutstyr og skroget er den tilbake i Flaggruten. 25. mai 2001: Leietur til Flåm. 30. august 2001: Tatt ut av rute etter en test hvor flåtesystemet ikke fungerer slik det skulle. Februar 2002: Fratatt sertifikatet, seilingsforbud. 26. april 2002: Tilbake i rute, denne gang i fast rute. 12. februar 2003: Mistet et propellblad på nord i flaggruten. Hendelsen skjedde ved Stordabru mellom Stord og Bømlo. Går for egen maskin til Rubbestadneset for reparasjoner. 2. september 2002: Seilte med rettsakfølge i Sleipner-saken. Sendes senere på slipp for montering av baugthrustere. 3. april 2004: Ute av drift pga problemer med dieselrør. "Tjelden" og "Tedno" inn som reserve. 29. april 2004: Tilbake i rute 20. september 2005: Krasjet i kaien med anløp av Mosterhamn. Desember 2006: Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen 27. mars 2007: Solgt til Ustica Lines, Palermo (Italia) og seiler for egen maskin mot Italia. Nytt navn er "Ammari". Seiler fra Bergen 30. mars. Hjemmehavn: Napoli. Kallesignal: IIFM2 Juni 2007: Solgt til Trasmapi-Balearia, Ibiza (Spania). Omdøpt "Espalmador Jet". Satt i rute Ibiza - La Savina (Formentera). Hjemmehavn: Las Palmas. Kallesignal: EAEM Februar 2011: Solgt til Madrid Leasing Co Efc Sa, Madrid (Spania). Mai 2015: Solgt til UTO Kapetan Luka, Krilo (Kroatia). Omdøpt "Krilo Star". Hjemmehavn: Split. Satt i rute Split - Milna - Hvar - Korcula - Mljet - Dubrovnik. Kallesignal: 9A2177 April 2018: Lagt i opplag for salg. 2019: Solgt til Catamaranes del Sur, Chacabuco (Chile). Omdøpt: "Aysen". Satt i rute Chacabuco - Laguna San Rafael. Hjemmehavn: Chacabuco. Kallesignal: CA7614. |