HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Elsa Laula Renberg

Kallesignal: LFIH - IMO 9845611 - Hjemmehavn: Bodø
Dagens rederi: Fylkesbåtene AS, Bodø
Status: Nordlandsekspressen, Svolvær - Bodø - Sandnessjøen
Loa: 42,8 m
Br: 10,8 m
De: 4,35 m
BRT: 583 | NT: 174 | MDWT: 44
Passasjerer: 220 | Gods: 16 paller
Fart: 33 knop
Verft: Brødrene Aa (297)
DNV​1
Motor: 4 x MTU 10V2000 M72
BHP pr motor: | KW: 
Fremdrift: Vannjet (Rolls-Royce S56-4) 
Skrog: Carbon Fibre 
Picture
Foto: Tommy Nilsen, avgang Selsøyvik (26. juni 2019)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, avgang Svolvær (24. juli 2019)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Svolvær (1. juli 2023)
Picture
Foto: Daniel Johannesen, ved Fugløya (28. april 2024)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Bodø (29. mai 2024)
21. februar 2019:
Levert fra Brødrene Aa (297) til Nordland Fylkeskommune for Nordlandsekspressen (Svolvær - Bodø - Sandnessjøen). Loa: 42,8 m, br: 10,8, sertifisert for 220 passasjerer og 16 paller. Fart: 33 knop. Drift: Boreal Sjø, Hammerfest.
1. mars 2019:
Satt i Nordlandekspressen, Svolvær - Bodø - Sadnessjøen.
25. oktober 2019:
Pålagt ferdselsforbud av Sjøfartsdirektoratet etter hendelse med "Regine Normann" der alle fire vannjetene koblet ut samtidig.
8. november 2019:
Tilbake i drift.
​16. desember 2020:
Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag.
4. juni 2021:
Eierskap overført til Fylkesbåtene AS, Bodø. 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker