Fjordbris
Kallesignal: LDNF - IMO 9008768
Siste rederi i Norge: Tide Sjø AS, Bergen
|
Status pr 2023: i rute Bodrum (Tyrkia) - Kos (Hellas)
|
Loa: 25,96 m
Br: 8,3 m Dr: 2,3 m BRT: 236 | NT: 82 |
Passasjerer: 150
Fart: 32 knop (37 knop maks) Verft: Båtservice Mandal (3) DNV +1A1, R15, Light Craft, E0 |
Motor: 2 x MTU12v396TE84
BHP pr motor: 2038 | KW: 1500 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Alumunium |
15. januar 1991:
Levert fra Båtservice Holding AS, Mandal til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Loa: 25,96 m, br: 8.3 og sertifisert for 150 passasjerer med en servicefart 32 knop. Satt i rute Stavanger - Sandeid. 21. november 1994: Grunnberøring ved Fogn. 11. november 1996: Forlenget, ny loa: 29 m, mannskapslugarer fjernet, nytt passasjerantall: 175. 2000: Drift overført til Rogaland Trafikkselskap Lokal AS, Stavanger. 2. juni 2000: Satt i rute Stavanger - Leirvik og Stavanger - Judaberg. 1. september 2000: Satt i rute Stavanger - Haugesund og Stavanger - Judaberg. 11. februar 2002: Satt i rute Stavanger - Leirvik og Stavanger - Judaberg. 20. august 2002: Innbruddsforsøk ombord, da gjerningspersonen(e) ikke kom seg inn i fartøyet løsnet de fortøyningene og kun strømkabelen gjorde at fartøyet holdt seg til kai. Før mannskapet ble varslet og kom seg ned til skipet hadde noen på ny vært å løsnet trossene. Om dette har sammenheng med første hendelsen vites ikke. 1. november 2002: I løpet av natten ble trossene løsnet da fartøy lå fortøyd ved kai i Haugesund, RS "Bergen Kreds" får buksert fartøyet tilbake til kai. Heldigvis ingen skader påført. 1. januar 2003: Drift og senere eierskap overført til Stavangerske Lokal AS, Stavanger. 3. november 2003: Satt i rute Stavanger - Haugesund og Stavanger - Judaberg. 20. april 2004: Leid ut til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen for "Baronessa" i ruten Bergen - Os og Bergen - Sunnhordland. 1. juni 2004: Tilbakelevert. Satt i rute Stavanger - Haugesund og Stavanger - Judaberg. 3. april 2006: Grunnstøtte ved Jørpelandsholmen. Flenge i styrbord skrog, blir slept av grunnen av "Rygeraa". Feilnavigering årsaken til ulykken. 16. august 2006: Motorhavari ve Bokn. "Beinveien" innleid. 28. august 2006: Tilbake i rute. 1. januar 2007: Satt i rute Stavanger - Foreneset - Jørpeland - Sauda - Sandeid. 11. mai 2007: Satt i rute Stavanger - Haugesund. 3. oktober 2007: Drift Tide Sjø AS, Bergen. 30. januar 2008: Eierskap overført til Tide Sjø, Bergen. 11. juni 2009: Krasjet i kaien med anløp av Haugesund med 65 passasjerer ombord da skipet mistet fremdriften. Hadde også sammenstøt med tre småbåter. Fikk etter hvert hjelp av RS "Bergen Kreds" for buksering til kai. Ingen personskader. November 2009: Lagt i opplag for salg. 16 .desember 2009: Solgt til Enka Insaat ve Sanayi AS. Istanbul (Tyrkia). Forlater Norge februar 2010. Omdøpt: "Firtina". Hjemmehavn: Basseterre (St. Kitts), nytt kallesignal: V4FZ. Satt i personellrute i Det Kaspiske hav. April 2018: Solgt til Bodrum Feribot, Bodrum (Tyrkia). Juli 2018: Satt i rute Bodrum (Tyrkia) - Kos (Hellas) August 2018: Omdøpt: "Fahri Kaptan 5". Hjemmehavn: Bodrum (Tyrkia), nytt kallesignal: TCA5165. |