Fjorddronningen
Kallesignal: LAWH - IMO 7522021 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi: Norges Miljøvernforbund, Bergen
|
Siste status: Hugget ved Hanøytangen (30. oktober 2007)
|
Loa: 26,65 m
Br: 9,02 m Dr: 1,2 m BRT: 199 | NT: 60 |
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop Verft: Westermoen (46) NSC |
Motor: 2 x MTU 12V493TY70
BHP pr motor : 1100 | KW: 890 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
17. januar 1976:
Levert fra Westermoen, Mandal (46) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Satt inn i Harstad - Vågsfjordbassenget - Ytre Senja og Harstad - Sørreisa, stasjonert i Gryllefjord. Loa: 26,65 m, br 9,02 m og sertifisert for 140 passasjerer med fart på 25 knop. 1982: Stasjonert i Harstad i rute Harstad - Dyrøystedene (Nordrollnes - Engenes - Kastneshavn - Dyrøyhavn - Lekangsund) og Harstad Bjørkøystedene (Kjøtta - Sandsøy - Bjarkøy - Krøttøy - Skrolsvik - Falkstadvåg - Grunnfarnes - Gryllefjord), samt tirsdag og torsdager i i Harstad - Finnsnes - Tromsø. 28. mai 1982: Motorbytte hos Westermoen, Alta. 2 x MTU 12V396TB63, BHP: 1330, KW: 979. 16. mars 1990: Rekvirert av Forsvaret til katastrofeøvelse i Alta. Fartøy ble ominnredet til syketransportskip og gikk med pasienter til Hammerfest. Februar 1994: Leid ut til Rødne L og Sønner, Stavanger for personelltransport til oljeplattformen "Heidrun" som var under bygging. Hovedsak rute Rosenborg Verft - Gannsfjorden. Mars 1995: Omdøpt til "Fjorddronningen II". 9. juli 1996: Solgt til Norges Miljøvernforbund, Bergen. Går til Laksevåg verft for ombygging. 26. juli 2004: Omdøpt til "Miljødronningen" 30. oktober 2007: Slettet i NOR som opphugget. |