Fjorddronningen
Kallesignal: LMZW - IMO 9328986 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi i Norge: Hurtigruten ASA
|
Status pr 2023: Opplag i Incheon (Sør Korea)
|
Loa: 43,6 m
Br: 11,2 m Dr: 1,9 m BRT: 787 | NT: 243 |
Passasjerer: 350
Fart: 36,5 knop Verft: Fjellstrand (1671) +1A1 HSLC Passenger R3 NOR E0 |
Motor: 4 x MTU12V4000M70
BHP pr motor: 2333 | KW: 1740 Fremdrift: Vannjet (KaMeWa) Skrog: Aluminium |
21. januar 2005:
Levert fra Fjellstrand AS til Troms Fylkes Dampskipsselskap sammen med sin søster "Fjordkongen" til ruten Tromsø - Finnsens - Harstad. Loa: 43,6 m, br: 11,2 m og sertifisert for 350 passasjerer med servicefart på 35 knop. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik. September 2007: Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik. September 2007: Rederinavn forandret til Hurtigruten ASA. Januar 2010: Drift overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest. Fortsetter i samme rute. 3.mai 2011: Tas ut av rute og blir erstattet med "Fløyfjell", legges i opplag for salg i Eidkjosen. Januar 2014: Solgt til Taesung Marine Transport Co Ltd, Mason (Sør Korea). Seiler til Marhaug, Svolvær for reparasjoner, vedlikehold og bytting av seter. 15. mars 2014 Seiler til Bergen i påvente på å bli sendt til Sør-Korea. 29. mars 2014: Løftet ombord i tungløftskipet "Gloria" i Bergen Havn sammen med sin søster "Fjordkongen" og starter den over 50 dager lange reisen til Sør Korea. Omdøpt: Woori Nuri No 1. Satt i rute 2022: Omdøpt: "Korea Princess" |