Fjorddrott
Kallesignal: LDFP - IMO 7522045
Siste rederi i Norge: Rogaland Trafikkselskap, Stavanger
|
Siste status: Solgt til Comorienne Navigation, Komorene (2007)
|
Loa: 26,65 m
Br: 9,02 m Dr: 1,2 m BRT: 199 | NT: 116 |
Passasjerer: 140
Fart: 28 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (48) NSC |
Motor: 2 x MTU 12V
BHP pr motor: 1100 | KW: 820 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
19. juni 1976:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (48) til Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger. Loa: 26,65 m, br: 9,02 m og sertifisert for 140 passasjerer med en fart på 28 knop. Hadde ikke tillatelse til å bruke "Fjorddrott" permanent i Saudaruten av samferdelsstyret. Lagt i opplag ved Skjæret. 1. juli 1976: Satt i rute Stavanger - Sauda og Stavanger - Jørpeland. 1. juli 1986: Satt i rute Stavanger - Sandeid. 1. august 1988: Satt i rute Stavanger - Sandeid og Stavanger - Tau. 2. mai 1989: Satt i rute Stavanger - Sandeid, Stavanger - Tau og Stavanger - Jørpeland. 24. september 1989: Satt i rute Stavanger - Tau og Stavanger - Jørpeland. 4. mai 1990: Satt i rute Stavanger - Tau, Stavanger - Jørpeland og Stavanger - Kjeksevåg. 1. oktober 1990: Satt i rute Stavanger - Sandeid, Stavanger - Tau og Stavanger - Jørpeland. 23. november 1990: Omdøpt: "Ternøy" 1. januar 1991: Drift og eierskap overført til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Passasjerantall endret: 169. 30. Januar 1991: Lagt i opplag. 12. desember 1991: Solgt til Sealink SNAT, Frankrike, omdøpt "Brittania". Satt i sommerrute Portbail - Gorey (Jersey). 1997: Solgt til Alizes Côte des Isles og omdøpt: "Côte des Isles". Fortsatt under fransk flagg. 2006: Solgt til Comorienne Navigation, Moroni (Komorene). Omdøpt: "Tratringa III". Satt i rute Mutsamudu - Comoros. |