HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjorddrott

Kallesignal: JWMQ - IMO 9383388 - Hjemmehavn: ​Stavanger
Dagens rederi: Norled AS, Stavanger
Status:  Sommerrute Norheimsund - Eidfjord
Loa: 27 m
Br: 8,8 m
Dr: 0,9 m | De: 2,7 m
BRT: 226 | NT: 79 
Passasjerer: 180
Fart: 30 knop
Verft: Brødrene Aa (249)
DNV​​-27050 +1A1 HSLC R4 Passenger
Motor: 2 x MTU 10V2000 M72 CR
BHP pr motor: 1004 | KW: 749
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Carbon Fibre
Picture
Foto: Kåre Haga, Stavanger på dåpsdagen (12. mai 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, Eidssund (10. juni 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Stavanger (17. juni 2012)
Picture
Foto: Niklas Nybakk, avgang Judaberg (1. juli 2014)
Picture
Foto: Uwe Jakob, Stavanger (18. august 2014)
Picture
Foto: Uwe Jakob, Stavanger (19. juni 2019)
Picture
Foto: Jonathan Solheim, ved kai Stavanger (28. februar 2022)
Picture
Foto: Kåre Haga, Bjoa (2. mai 2023)
Picture
Foto: Niklas Nybakk, ved kai Lysaker (23. februar 2024)
10. Mai 2007:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (249) til Stavangerske Lokal AS, Stavanger. Loa: 27 m, br 8,8 m og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i rute Stavanger - Foreneset, Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Sauda og Stavanger - Sandeid.
24. mai 2007:
Problemer med ene giret i Nedstrandsfjorden, godt vær gjør at alle de 40 passasjererne kan bytte båt midtfjords uten problemer.

3. oktober 2007:
Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen.
1. januar 2008:
Satt i rute Stavanger - Foreneset, Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Sauda, Stavanger - Sandeid og Stavanger - Haugesund.
21. februar 2008:
Eierskap overført til Tide Sjø AS, Bergen.
30. august 2010:
Satt i rute Stavanger - Foreneset, Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Sauda, Stavanger - Sandeid, Stavanger - Haugesund og Stavanger - Kvitsøy.
27. oktober 2010:
Grunnstøtte i innseiling til Kvitsøy med fire passasjerer ombord. "Rygerspeed" fikk buksert fartøyet til kai. Ble en uke senere løftet av "Eide Max" ombord i "Eide Wrestler" og fraktet til reparasjon hos Eikefjord Mekaniske Verksted.
12. desember 2010:
Tilbake i rute etter reparasjoner.
1. januar 2012:
Drift og eierskap overført til Norled AS, Stavanger.
18. januar 2014:
Satt i rute Stavanger - Foreneset, Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Sauda og Stavanger - Sandeid.
31. desember 2019:
Lagt i opplag som reserve. Blir dagen etter leid til Statens Vegvesen Rogaland, Stavanger og satt i rute Stavanger - Jørpeland.
2. februar 2020:
Tilbakelevert, lagt i opplag som reserve.
24. juni 2020:
Satt i rute Norheimsund - Eidfjord.
16. august 2020:
Lagt i opplag som reserve.
3. juni 2021:
Satt i rute Norheimsund - Eidfjord.

29. august 2021:
Lagt i opplag som reserve. 
3. juni 2022:
Satt i rute Norheimsund - Eidfjord.
28. august 2022:
Lagt i opplag som reserve. 
1. april 2023:
Satt i rute Norheimsund - Eidfjord.
10. november 2023:
Satt i rute Aker Brygge - Vollen - Slemmestad ​
19. april 2024:
Satt i rute Norheimsund - Eidfjord.
4. oktober 2024:

Satt i rute Nesoddtangen - Lysaker og Aker Brygge - Drøbak - Son 
1. mai 2025:
Satt i rute Norheimsund - Eidfjord.​


Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker