Fjordglytt
Kallesignal: LARL - IMO 7112149 - Hjemmehavn: Måløy
Siste rederi i Norge: Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane
|
Status pr 2023: Fortsatt i eie Koster Marin?
|
Loa: 26,42 m m
Br: 9,02 m Dr: 1,5 m | De: 2,61 m BRT: 191 | NT: 110 |
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (21) +1A1,R45,Light Craft Catamaran |
Motor: 2 x MTU 12v493 TY71
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
28. mai 1971:
Norges første westamaran levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (21) til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane. Lengde: 26,42 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt i rute Bergen - Årdalstangen. 14. juni 1971: Satt i rute Bergen - Rysjedalsvika - Nordeide - Balestrand - Fresvik. 1. september 1971: Satt i rute Årdalstangen - Fresvik - Balestrand - Nordeide - Rysjedalsvik - Bergen. Sommeren 1974: Satt i rute Bergen - Rysjedalsvika - Nordeide Balestrand - Fresvik - Flåm. Flåm kun sommerrute. 1987: Lagt i opplag etter "Fjordprins" og "Sognekongen" ble levert, satt som rederiet reservefartøy. 1988: Utleid til Gullfaks C-plattformen for personelltransport. Mai 1989: Satt i rute Bergen - Solund - Gulen etter salget av "Solundir". 30. september 1990: Ruten nedlagt, rederiets reservefartøy. Oktober 1990: Leid ut til Hardanger Sunnhordlandske, Bergen til rute Bergen - Sunnhordland. 19. juli 1994: Ny BRT: 176, NT: 61. De: 2,52 m 29. september 1995: Solgt til Koster Marin, Syd-Koster (Sverige). Ombygd ved Strømstad Plastlageri, Strømstad. Nytt styrhus og nye motorer: 2 x Detroit 16V92TA. Ommålt: BRT: 193, NT: 83. Nytt passasjerantall: 274 (130 sitteplasser). Omdøpt: "Kosterfjord". Satt i rute Strømstad - Kosterøyene. Mars 2007: Nye motorer: 2 x Volvo Penta D16, BHP: 972, KW: 725. Maks fart: 21 knop. |