HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordglytt

Kallesignal: LLFD - IMO 9223071 - Hjemmehavn: ​Florø
Dagens rederi: Fjord1 ASA, Florø
Status: Reserve Stavanger - Byøyene
Loa: 25,45 m
Br: 8 m
Dr: 2,1 m
BRT: 111 | NT: 44
Passasjerer: 81 | Last: 5 biler
Fart: 
Verft: Lindstøl Verft (317) 
NMD​
Motor: 2 x 2 x Mitsubshi S6R2-MPTK
BHP pr motor: 818 | KW: 610
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Florø (18. juni 2007)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Florø (10. mai 2009)
Picture
Foto: Wilhelm Langes, ved kai Florø (30 juli 2010)
Picture
Foto: Bård Hustad, avgang Florø (2010)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Florø (8. juni 2015)
Picture
Foto: Ola Johannesen, i Florø (5. oktober 2021)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Florø (25. april 2024)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (18. desember 2024)
Picture
Foto: Harald Oanes, ved kai Stavanger (30. desember 2024)
13. juli 2000:
Levert fra Lindstøl Skips&Båtbyggeri (317) til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Loa: 25,45 m, br: 8 m og sertifisert for 81 passasjerer og 5 biler. Satt i rute Florø - Veiesund - Askrova - Stavang - Svanøy.
3. september 2003:
Gikk på grunn kl 0815 ved Veiesund på Stavøya like sør for Florø. Mistet kontroll over skipet da de skulle legge til kai, liten fart gjorde at det ikke oppstod dramatikk ombord. De 32 passasjerene ombord blir flyttet over i "Delfin Junior II"
23. februar 2004:

Teknisk svikt gjør at fartøyet får maskinhavari i Tansøysundet med storm i kastene, fartøy driftet etterhvert på grunn. "Sea Service" kommer til assistanse, får sleper ombord og fartøyet slepet til Askrova. Pga. værforholdene tas det ingen sjanser på å nå Florø.
Mars 2005:
Drift og eierskap overført til Fjord1 Fylkesbaatane, Florø.
4. oktober 2012:
Drift og eierskap overført Fjord1 ASA, Florø.
14. november 2020: 
Sammenstøt med kraftlinje ved Nekkøya. Ingen personskader, men øyene rundt ble strømløs i uhellet. Sammenstøtet gjorde at og fartøyet ble strømløs. De seks passasjerene ble hentet av "Sea Service" ved kai i Nekkøya.
30. april 2024:
Ferdig i rute etter Norled overtok. Seiler til Oma Slipp, og legges senere i opplag i Stavanger som reserve for Stavanger - Byøyene ​- Hommersåk.
13. mai 2024:
Satt i rute Stavanger - Byøyene - Hommersåk.
27. mai 2024:
Til Fjellstrand, Omastrand. 
13. desember 2024:
Ferdig ombygget, salong utvidet, landgang forut og renseanlegg montert bak på bildet. Nytt passasjerantall: 110. Satt i rute Stavanger - Byøyene - Hommersåk.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker