Fjordkongen
Kallesignal: JXAQ - IMO 7396422 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi: Simon Møkster Shipping, Stavanger
|
Siste status: Observert til kai i Havana 14.08.2018 (Shipspotting)
|
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m Dr: 2,6 m BRT: 199 | NT: 112 |
Passasjerer: 140
Fart: 24 knop Verft: Westermoen (42) +1A1,R45,Light Craft Catamaran |
Motor: 2 x MTU 12V493TY70
BHP pr motor : 1100 | KW: 810 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
15. januar 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (42) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 26,67 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn Tromsø - Vikran - Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Finnkroken - Vannvåg - Arnøyhamn - Skjervøy. April 1977: Blir rederiet reservefartøy når "Fjordprinsessen" blir levert fra Westermoen Alta. 1. juni 1977: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Tonnes. 12. juli 1977: Utleid til Helgeland Trafikkselskap. Satt i rute Sandnessjøen - Træna. 21. juli 1977: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Tonnes. Tilbake til Tromsø i løpet av august måned. 15. desember 1977: Utleid til Helgeland Trafikkselskap. Satt i rute Sandnessjøen - Træna. Tilbake til Tromsø i slutten av januar 1978. 23. mai 1978: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Tonnes. Tilbake til Tromsø i 29. juni. 1. oktober 1978: Satt i prøverute Tromsø - Finnsnes - Harstad pga "Westjet"s stadige avbrudd. 1. februar 1979: Lagt i opplag som reserve. 25. juni 1979: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Nesna. Tilbake til Tromsø i 24. juni. 5. desember 1979: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Nesna. Tilbake til Tromsø i 14. desember. 9. april 1980: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Nesna. Tilbake til Tromsø i 7. juni. 12. september 1980: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Sandnessjøen. Tilbake til Tromsø i 13.oktober. 29. september 1980: Utsatt for hærverk ved kai i Bodø, store skader i maskinrommet hvor tavler, reeler og ledninger har fått gjennomgå. 1. april 1981: Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad 11. juli 1981: Lagt i opplag som reserve. 22. juli 1981: Utleid til Helgeland Trafikkselskap. Satt i rute Sandnessjøen - Træna og Sandnessjøen - Mosjøen. Tilbake til Tromsø i 29. august. 11. juni 1983: Utleid til Saltens Dampskipsselskap, Bodø, satt i rute Bodø - Nord Salten - Skutvik, Bodø - Væran og Bodø - Beiarn - Gildeskål . Tilbake til Tromsø i 14. juni. 16. juni 1984: Utleid til Ofoten Dampskipsselskap, Narvik. Satt i rute Narvik - Svolvær. April 1986: Innleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest for ruten Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene. Oktober 1986: Omdøpt til "Fjordkongen II" 29. juli 1987: Solgt til Paal Wilson, Bergen/I.PG Passenger Liners, Oslo. Seiler til Haugesund, blir løftet på land ved Moksheim. Ombygging av Skips- og Anleggsservice. Senere satt i rutefart på Antigua. September 1988: Overført til Leeward Marine LTD, St Johns, Antigua. Omdøpt "Carib Link". Februar 1989: Solgt til Nevi Corporate A/S, Fyllingsdalen (IPG Passenger Liners A/S, Oslo). Registrert i NIS. Kallesignal: LCVR April 1989: Tilbake i Norge, lagt i opplag for salg i Bergen. Høsten 1989: I opplag ved Moksheim i Karmsundet. 26. juni 1990: Solgt til Simon Møkster Rederi, Stavanger. Omdøpt "Strilbris". Satt i rute Oslo - Arendal fra 13. juli sammen med "Veslestril". 5. august 1990: Sesongen over. Blir fra 8.august leid ut til Stavangerske AS, Stavanger. Satt i rute Stavanger - Haugesund sammen med "Veslestril". Senere lagt i opplag i Stavanger. 29. juni 1991: Satt i rute Oslo - Arendal. September 1993: Overført til Simon Møkster Shipping, Stavanger. 1.august 1997: Solgt til Naviera Cubana Caribena, Panama og omdøpt "Islamar". Forlater Norge 10. september 1. november 2009: Solgt til Novaexim SL, Spania/Panama. Omdøpt: "Hontanas". 2018: Omdøpt "Bio Oceano I" |