Fjordkongen
Kallesignal: LDKF - IMO 9011545 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi i Norge: Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø
|
Siste status: Siste AIS-track fra Suez (14.august 2017)
|
Loa: 36,2 m
Br: 10,5 m Dr: 2,15 m BRT: 410 | NT: 144 |
Passasjerer: 320
Fart: 50 knop Verft: Eikefjord Marine (12/219) DNV +1A1, R90, Light Craft, E0 F, LC |
Motor: 2 x Deutz MWM TBD604BV16
BHP pr motor: 2174 | KW: 1600 Fremdrift: Vannjet Skrog: GRP |
29. november 1990:
Levert fra Eikefjord Marine AS (12/219) til Troms Fylkes Dampskipselskap, Tromsø. Loa 36,2 m, br 10,5 m og sertifisert 320 passasjerer med fart på 46 knop. Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad. 11. august 1994: Omdøpt "Fjordkongen II", lagt i opplag for salg. Solgt til Spalato Tours, Kroatia. Representanter fra rederiet var kommet til Tromsø for å ta båten til Balkan. Men pga krigen som pågikk, klarte ikke kjøpere å finansiere kjøpet. "Fjordkongen II" lagt i opplag for salg samt rederiets reservefartøy. Mai 1995: Blir skip nr 2 i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad. August 1995: Lagt i opplag for salg/reserve i Tromsø. 18. januar 2000: Motorstopp ved Leiknesodden i sørgående rute til Harstad. "Fjorddronningen" kommer i nordgående, sløyfer Finnsnes for å assistere "Fjordkongen II" 25. februar 2005: Solgt til Alrazi AS (M. Rashad), Jeddah (Saudi-Arabia). Omdøpt: "Alnafatha". 20. november 2006: Solgt til United Co. for Marine Lines, Alexandria/Hurghada (Egypt). Omdøpt: "Red Sea Jet" |