Fjordkongen
Kallesignal: LNES - IMO 9328998 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi i Norge: Hurtigruten ASA
|
Status pr 2023: Siste ais-track fra 1. september (Sør Korea)
|
Loa: 43,6 m
Br: 11,2 m Dr: 1,9 m BRT: 787 | NT: 243 |
Passasjerer: 350
Fart: 36,5 knop Verft: Fjellstrand (1672) +1A1 HSLC Passenger R3 NOR E0 |
Motor: 4 x MTU12V4000M70
BHP pr motor: 1750 | KW: 1305 Fremdrift: Vannjet (KaMeWa) Skrog: Aluminium |
28. februar 2005:
Levert fra Fjellstrand AS (1672) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 43,6 m, br: 11,2 m og sertifisert for 350 passasjerer og en servicefart på 35 knop. Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik. September 2007: Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik. Januar 2010: Drift overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest. Fortsetter i samme rute. 3.mai 2011: Tas ut av rute og blir erstattet med "Kistefjell", legges i opplag i Tromsø. 6. mai 2011: Tilbake i rute for "Kistefjell". Legges senere i opplag. Juni 2011: Verkstedsopphold Marhaug, Svolvær. Senere lagt i opplag i Svolvær. Juni 2012: Lagt i opplag i Eidkjosen utenfor Tromsø. Januar 2014: Solgt til Sør - Korea, sendt til Marhaug, Svolvær for reprasjoner, vedlikehold og bytting av seter. Seiler til Bergen 15. mars 2014 i påvente på å bli sendt til Sør-Korea. 29. mars 2014: Løftet ombord i tungløftskipet "Gloria" i Bergen Havn sammen med sin søster "Fjorddronningen" og starter den over 50 dager lange reisen til Sør Korea. Nytt navn: Korea King. Og skal samseile med søsteren, men ikke samme eiere. |