Fjordsol
Kallesignal: JXGI - IMO 8521282 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Bergen Nordhordland Rutelag
|
Status:Siste ais-track 21. desember 2014
|
Loa: 29,4 m
Br: 9 m Dr: 2,2 m BRT: 250 | NT: 86 |
Passasjerer: 190
Fart: 30 knop Verft: Westamarin, Mandal (91) NSC |
Motor: 2 x MTU12V96TB83
BHP pr motor: 1560 | KW: 1148 Fremdrift: Propell (Servogear VD790B) Skrog: Aluminium |
28. juni 1986:
Levert fra Westamarin, Mandal (91) til Stavangerske, Stavanger. Loa 29,4 m, br 9 m og sertifisert for 190 passasjerer. Satt i rute Stavanger - Hjelmeland - Jelsa - Erfjord. 1. januar 1991: Drift og eierskap overført til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Satt i rute Stavanger - Sauda. 12. mars 1991: Omdøpt: "Ryfylke". 12. mai 1991: Leid ut til Rønne, Danmark. Midlertidig navn "Farten I". Satt inn i mellom Rønne - Simrishamn - Allinge. 4. juli 1991: Tilbakelevert. Omdøpt: "Ryfylke". 31. desember 1991: Drift og eierskap overført til Stavanger Westamarin As, Stavanger. 26. juni 1992: Drift overført til Simon Møkster As, Stavanger. Satt i rute Oslo - Arendal. 10. august 1992: Tilbakelevert. 17. januar 1993: Satt i rute Stavanger - Furuneset. 13. april 1993: Lagt i opplag. 1. april 1994: Satt i rute Stavanger - Eik. 6. januar 2000: Drift overført Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Satt i rute Bergen - Ølen. 21. februar 2000: Tilbakelevert. Lagt i opplag. 1. juni 2000: Satt i trafikk Stavanger - Jelsa og Stavanger - Jørpeland. 1. januar 2002: Drift overført til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Satt i rute Stavanger - Sandeid, Stavanger - Sand, Stavanger - Furuneset og Stavanger - Jørpeland. 21. mars 2002: Tilbakelevert, lagt i opplag for salg. 25. mars 2002: Solgt til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik og omdøpt: "Tjeldøy". Satt inn i rute Narvik - Svolvær. 24. juni 2004: Satt i rute Bodø - Svolvær. 28. august 2004: Lagt i opplag for salg. 16. februar 2005: Solgt til Bergen Nordhordland Rutelag, Bergen. Omdøpt: "Kyst Express", satt i rute Kleppstø - Bergen, mest som reservefartøy. 4. juli 2005: I opplag ved Kleppestø. 9. mai 2008: Solgt til Proteus Shipping Company, Thessaloniki (Hellas). Omdøpt: "Apomande Jet" Satt i rute mellom Port Gentil og Libreville, seiler under navnet |