Fjordsol
Kallesignal: LDWB - IMO 9014494 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Torghatten Nord, Tromsø
|
Status:
|
Loa: 25,96 m
Br: 8,3 m Dr: 2,3 m BRT: 236 | NT: 82 |
Passasjerer: 150
Fart: 32 knop (37 knop maks) Verft: Båtservice Mandal (4) DNV +1A1, R15, Light Craft, E0 |
Motor: 2 x MTU12v396TE84
BHP pr motor: 2038 | KW: 1500 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Alumunium |
20. april 1991:
Levert fra Båtservice Holding AS, Mandal til Rogaland Trafikkselskap, Stavanger. Loa: 25,96 m, br: 8.3 og sertifisert for 150 passasjerer med en servicefart 32 knop. 1. mai 1991: Satt i rute Stavanger - Jelsa, Stavanger - Jørpeland. 1997: Forlenget, ny loa: 29 m, mannskapslugarer fjernet, nytt passasjerantall: 175. Ny BRT: 244 | NT: 73 1. juni 2000: Satt i rute Stavanger - Sandeid. 15. mars 2002: Solgt til Ofoten og Vestraalens Dampskipselskap, Narvik. Omdøpt: "Nordfolda". Antall passasjerer redusert til 171. Satt i rute Bodø - Væran. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik. September 2007: Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik. 5. januar 2009: Drift og eierskap overført/solgt til Torghatten Nord, Tromsø. 19. mai 2012: I rute for "Fjordprinsessen" i rute Tromsø - Skjervøy og Tromsø - Vikran - Tennskjær - Lysnes. 2. november 2015: Like etter avgang Bliksvær får fartøy en "nose down" i høy sjø og to av styrhusvinduene blir slått inn og sjø fosser inn. Ingen av mannskapene eller de to passasjerene blir skadet. "Salten", "Ofoten" og RS "Ruth Opsahl" var på stedet etter ca en halvtime og får slept havaristen til Bodø. April 2016: Lagt i opplag for salg. 9. juni 2016: Solgt til Dulphin Industrial and Marine Services LTD, Gibraltar. Ble liggende lenge i Haugesund i påvente at salget skulle gå gjennom. |