HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Fjordtroll

Kallesignal: LFYB - IMO 7222293
Siste rederi i Norge: Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane
Status pr 2023: 
Loa: 26,65 m
Br: 9,02 m
Dr: 1,5 m
BRT: 194 | NT: 108
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (23)
+1A1,R45,Light Craft Catamaran
Motor: 2 x MTU 12v493 TY71
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
8. mai 1972:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (23) til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane. Loa: 26,65 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn Bergen - Askvoll - Florø - Smørhamn - Måløy - Nordfjordeid m/retur.
1. juli 1972:
Problemer med brennstofftilførselen gjorde at fartøyet ble liggende å drive ved Elde i rute mellom Måløy og Nordfjordeid. En del vind gjør at fartøyet har grunnberøring akter før mannskapet fikk ut ankeret. "Fjalir" kommer for å bistå passasjerene. "Fjordtroll" går til Måløy for egen maskin og får retta propellskadene.
Høsten 1972:

Rugsund også inn som anløpssted.
1975:
Ruten snudd, Nordfjordeid - Rugsund - Måløy - Smørhamn - Florø - Askvoll - Krakhella - Bergen m/retur.
1. mai 1981:
Ruten kortet ned, Måløy - Bergen.
1987:
Leid ut til Møre og Romsdal Fylkesbåtar til rute Ålesund - Nordøyane.
Julen 1988:
Solgt til Rederi AB Sandra, Hönö (Sverige), omdøpt: "Solkatten"
1997:

Solgt til Abdul Oader al Shaikh, Bahrain, omdøpt "Bellamar".
17. mai 2000:

Solgt til 
De Forente Arabiske Emirater.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker