Fosningen
Kallesignal: LEAQ - IMO 9018816 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fjordcharter Norway AS, Haus
|
Status pr 2023:
|
Loa: 22,5 m
Br: 7,62 m Dr: 1,1 m | De: 3,15 m BRT: 141 | NT: 56 |
Passasjerer: 96
Fart: 30 knop Verft: Lindstøl Skips & Båtbyggeri (298) DNV +1A1, R5, Light Craft,Pax Cata, E0 |
Motor: 2 x MTU12V 183TE-92
BHP pr motor: 914 | KW: 673 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Aluminium |
12. juni 1991:
Levert fra Lindstøl Skips & Båtbyggeri, Risør (298) til Fosen Trafikkselskap, Trondheim. Loa: 22,5 m, br: 7,62 m og sertifisert for 96 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i rute Trondheim - Vanvikan. Mars 2008: Lagt i opplag. 17. september 2008: Drift og eierskap overført til FosenNamsos Sjø AS, Trondheim. 23. oktober 2008: Solgt til Fjordcharter Norway AS, Haus. Omdøpt: "Sogneprins". Hjemmehavn: Florø. 1. april 2016: Solgt til Samsø-Aarhus Ekspressen AS, Brundby (Danmark). Omdøpt: "Samsø Expressen". Satt i rute Sælvig - Århus. 3. mai 2016: Omdøpt: "Issehoved" 24. oktober 2016: Lagt i opplag. 4. juli 2017: Solgt til Faaborg Værft AS, Faabord (Danmark). 14. februar 2018: Solgt til Marcore Shipping ApS, Svendborg (Danmark). 22. mai 2018: Satt i rute Torshavn - Nolsoy og Torshavn - Gamlarætt - Hestur. 29. juni 2018: Satt i rute Sælvig - Århus. 22. juli 2018: Lagt i opplag. 20. juni 2019: Omdøpt: "Lea Elisabeth" 17. juli 2020: Satt i rute Helsingør - København. 31. august 2020: Lagt i opplag. |