HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Gridos

Kallesignal: LHLM - IMO - Hjemmehavn: ​Bergen
Dagens rederi: Stavanger Kommune
Status pr 2023: Brannfartøy
Loa: 17,07 m
Br: 8,2 m
Dr:  m | De: 2,5 m
BRT: 48 | NT: 19
Passasjerer: 67 (1998)
Fart: 18 knop
Verft: Mundal Båtbyggeri AS (24)
NSC
Motor: 2 x GM DDA 12VF
BHP pr motor: 721 | KW: 538
Fremdrift: Propell
Skrog: Glassfiber
Picture
Foto: Wilhelm Langes, ved Garten (august 2001)
Picture
Foto: Bård Hustad, Garten (2001/2003)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Stavanger (19. juni 2012)
29. desember 1994:
Levert fra Mundal Båtbyggeri AS, Sæbøvågen (24) til Reidar Gripsgård AS som laste/oppdretsbåt Loa: 17.07 m, br: 8.20.
1998:
Ombygd til passasjerfartøy. 
Sertifisert for 67 passasjerer med en toppfart på 24 knop.
11. mai 1998:
I rute Bergen - Frekhaug.
23. desember 1998:
Ruten nedlagt, lagt i opplag. 
1999:
Ombygget til ferge, ny kapasitet: 30 passasjerer og 6 biler. Hastigheten redusert til 20 knop.
16. januar 2001:
Solgt til Fjordfart AS, Frekhaug. Drift overført til Fosenlinjen AS, Kråkvåg og satt i rute Garten - Storfosna - Kråkvåg.
Oktober 2003:
Utleie avsluttet og "Gridos" går i opplag.
30. desember 2003:
Solgt til Stavanger Kommune som Brannvernfartøy / Oljevern. Drift: Rogaland Brann og Redning IKS. 

26. januar 2004:
Omdøpt: "Vektaren".
20. august 2004:
Til verksted for ombygging. Ny loa: 19,19 m
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker