HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Helgeland

Kallesignal: LLZZ - IMO 8205644 - Hjemmehavn: Sandnessjøen
Siste rederi i Norge: Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø
Status: Solgt til Black and Blue, SA (Portugal). 2018
Loa: 31,5 m
Br: 9,4 m
Dr: 1,85 m
BRT: 287 | NT: 92
Passasjerer: 160
Fart: 26 knop
Verft: Fjellstrand Alum Yachts (1558)
​Skipskontrollen
Motor: 2 x MTU 16V396TB83
BHP pr motor: 1780 | KW: 1328
Fremdrift: Propell (Lips)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ved kai Sandnessjøen (1995)
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst Stokkvågen (juli 1996)
Picture
Foto: Bård Hustad, Gudvangen (juli 1999)
26. juli 1983:
Levert fra  Fjellstrand Alum. Yachts, Omastrand til Helgeland Trafikkselskap, Sandnessjøen. Satt inn i Trænaruta.
19. september 1990:
Grunnstøtte ved innseilingen til Husøy.
1991:
Maskinhavari. "Træna" satt inn mellomtiden.
9. desember 1992:
Drift og eierskap overført til Helgelandske AS, Sandnessjøen.
25. august 1997:
Omdøpt "Helgeland II". Lagt i opplag for salg i Sandnessjøen.
Oktober 1998:
Drift overført til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Innleid for rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord.
11. november 1998:
Solgt til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø og omdøpt: "Fjordtroll". Hjemmehavn: Florø.​ Satt inn i turistrute Lærdal - Flæm - Gudvangen. 
13. juli 2001:
Solgt til Asocidalle de Emreendimentos Turistmristicos de Sau Jung SA, Velas (Portugal). Omdøpt: "Triangulo Do Ekspresso". Hjemmehavn: Horta (Portugal). Satt i rute mellom øyene Faial - Pico og São Jorge. 
2014:
Sertifikatene utgått, lagt i opplag for salg. 
Juli 2018:
Solgt til Black and Blue, SA (Portugal).
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker